Skyscanner

Fantastiska vandringsdestinationer

Nyhet   •   Nov 24, 2010 17:12 CET

Låt din nästa semesterresa bli en aktiv, inspirerande och naturnära upplevelse! Vandringsresor lockar allt fler och utbudet av vackra, spännande och utmanade vandringsleder runt om i världen är stort. Här är några av världens mest fantastiska vandringsdestinationer.

Flyg Marocko

Möt den genuina marockanska kulturen på en vandring i Atlasbergen! Området Höga Atlas är en imponerande naturupplevelse med bergsbyar, betande får, vattenfall och odlingar. Här vandrar man på naturliga stigar som också används av åsnekaravaner och ryttare till häst. Bästa tiden för en vandring i Marocko är under senhöst och tidig vår, tänk på att temperaturerna kan sjunka rejält här under kvällar och nätter.

Flyg Mallorca

Mallorca är en utmärkt vandringsö som kan upplevas året runt. En av de allra populäraste vandringslederna kallas Kustklassikern, är drygt en mil lång och går från Sollér till Cala Tuent. Vill du vandra en längre bit, prova Dry Stoneleden GR 221, en tur på 15 mil från Andratx i söder till Pollenca i norr. En annan populär led går från byn Biniaraix; den gamla stenlagda Pilgrimsleden tar dig genom 13 tunnlar ända upp till Tramuntanabergen.

Flyg Skottland

Ett av de allra bästa sättet att uppleva Skottland på är till fots. Här finns en fantastisk natur, vackra slott och mysiga gästgiverier att stanna till och vila på. Det finns en stor mängd vandringsleder att välja bland för både nybörjare och vandringsproffs. En av de allra populäraste lederna är Great Glen Way som korsar Skottland från väst till öst. Den har sin början vid Storbritanniens högsta berg, Ben Nevis, och passerar bland annat mytomspunna Loch Ness.

Flyg Frankrike

Besökare från hela världen kommer till de franska Alperna under sommarmånaderna för att vandra och andas frisk bergsluft i de magnifika omgivningarna kring Mont Blanc. Här finns vandringsleder som tar dig ända upp till toppen, drygt 4000 meter över havet. Ön Korsika är en annan mycket populär vandringsdestination i Frankrike, liksom provensalska Arles.

Flyg Italien

Söker du vandringsleder med det lilla extra; satsa på vulkanvandring i Italien! På Sicilien ligger Europas mest aktiva vulkan, Etna, med ett landskap som närmast kan beskrivas som utomjordiskt. Här vandrar du bland svart vulkansand, lavagrottor och raviner. Området kring vulkanen är naturskyddat och lockar tusentals besökare varje år.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson