Svenska Farr 30-förbundet - Magic Cup 2013

Farr 30 största entypsklass på ÅFOR?

Nyhet   •   Jun 25, 2013 14:04 CEST

Tillsammans med tillverkaren av funktionella drycker, Magic House AB, så driver svenska Farr 30 förbundet en nationell cup för Farr 30 båtar. Farr 30 klassen är en renodlad kappseglingsbåt som både seglas på bana samt på havskappsegling. Klassen växer starkt och har på bara ett par år gått från 2 båtar till 16 båtar. Idag lockar klasen stora delar av den svenska kappseglingseliten och svenska seglare har även rönt stora framgångar på de internationella mästerskapen.

Tillsammans med Magic planerar vi att utveckla Magic Cup till något annorlunda som lockar hit de utländska båtägarna till 2014.

ÅFOR 2013 kommer att bjuda hårt motstånd i Farr 30 klassen. Regerande svenska mästaren Martin Strandberg ombord på Matrisen seglar sitt första ÅFOR, men som tvåfaldig olympisk deltagare råder det inget tvivel om att teamet kommer väl förberett. Ett annat team som begår sin debut runt Gotland är Farr 30 Youth, ett team med ungdomar från flera seglingsgymnasier. Med en Farr 30 båt som bas driver de ett projekt som syftar till att locka in ungdomar i kölbåtsseglingens värld.

Nu lyckönskar vi alla Farr 30 seglare inför starten på söndag!

Svenska Farr 30 förbundet