Magelungen Utveckling AB

Februari 2016

Nyhet   •   Feb 26, 2016 13:34 CET

Nu är våren på väg! SMHI konstatera meteorologisk vår på västkusten då det under sju dagar har varit en dygnsmedeltemperaturen över noll grader.

Akademi Magelungen

Magelungen Akademi kommer under 2016 att erbjuda en mängd utbildningar och kostnadsfria seminarier på många orter. Se utbudet här
Ni vet väl om att vi har övertagit försäljningen av de populära samtalskorten från Mareld.
Sprid gärna i era nätverk!

Nya chefer och rektorer...och gamla som byter roller och arbetsplatser

De planerade förändringarna på ledningsnivå på Dagverksamheterna här i Stockholm har nu rullat igång:
Först ut var Hasse Lindblom som har tillträtt som chef i Solna. Hasse ska tillsammans med Aiman, som är rektor leda och fortsätt att utveckla verksamheten i Solna.

Aiman Jihar är också biträdande skolchef avseende våra grundskolor. Han ska tillsammans med Karin Sollermark leda det övergripande utvecklingsarbetet för våra Dagverksamheter med skola.

Karin lämnar över chefsskapet för Älvsjögrupperna senare I vår till Kalle Dahlin. Kalle kommer tillsammans med Therese Lund att vara ledningsteam för Älvsjögrupperna och grundskolan i Älvsjö.

Vi tackar Päivi Leivo för allt som hon hittills har bidragit med - och önskar henne lycka till på den 2-års resa som hon nu ger sig iväg på! ...och välkommen tillbaka!

När Päivi lämnar Södergrupperna kommer Helena Sundholm att bli chef och leda arbetat tillsammans med Ki Sjöblom som är rektor för grundskolan på Södermalm.

I Södertälje blir det en helt ny ledning i april då Helena går till Södergrupperna och Christina Lindqvist som har slutat och  flyttat söderut. Ny behandlingschef blir Malin Bergqvist och ny rektor är Sara Lundberg. Vi hälsar båda två välkomna till Magelungen.

Vinnova-projekt

Vi har gått vidare I ansökningsprocessen kring ytterligare ett Vinnova projekt där vi har sökt medel för att utveckla en modell för att arbetet med  elevassistenter i skolor. Vi ser ett behov att skapa struktur och stöd för de som arbetar som elevassistenter. Vår erfarenhet är att de är unga och oerfarna som ofta får ett rätt oklart uppdrag I skolan. Vi tror att vi skulle kunna bidra med metodik och teori för att höja kvaliteten i rollen och i arbetet.

Likabehandlingsprincipen och Stockholms stad

Ett annat "projekt" som pågår är att tillsammans med övriga fristående Resursskolor i Stockholm i en skrivelse påpeka att Stockholms stad har åsidosatt likabehandlingsprincipen.  Motsvarande grupper med elever i behov av särskilt stöd i kommunens egna skolor får ett högre tilläggsbelopp än samma elevgrupp i våra skolor. De kommunala skolorna behöver heller inte söka tilläggsbeloppen individuellt för varje elev utan de tilldelas i och med att eleven placeras i gruppen. Likabehandlingsprincipen innebär att alla är lika inför lagen, och att lika fall skall behandlas lika. Här anser vi att utbildningsförvaltningen brister då man inte behandlar kommunala och fristånde skolor lika i fråga om hur medel till elever i behov av särskilt stöd fördelas.

Samarbete med Berghs school of Communication

Under mars-maj kommer vi att samarbete med Berghs. Där vi ska utgöra ett examensprojekt för en grupp studenter. En arbetsgrupp har satts samman som kommer att ge eleverna uppdrag och feddback på deras projektarbete.

Planering för Almedalen 2016

Planeringen för Magelungen på Almedalen 2016 är på G.
Temat som vi har tänkt är: ”SAMVERKAN PÅ RIKTIGT”
- Hur kan man organisera sig, hur undviker vi ” mellanrum” där ingen har ansvar? vad möjliggör insatser/skola som fungerar?
- Nya behandlingsprogram – hur skapa samverkan för att en insats ska fungera?
Form: Workshop, Runda bordssamtal/Open space-diskussioner...
Vi kommer att vara i Grafikens Hus med tillhörande trädgård tisdag den 5 och onsdag den 6 juli.

Ni har väl bokat in vårens två stora Magelungen Evenemang?

Hej alla innebandyvänner!

För de enheter som känner sig sugna på att revanschera sig för fjolårets innebandyresultat. Kommer här en första information om 2016 års turnering.Turneringen kommer att äga rum:
- Fredagen den 20:e maj.
I år spelar vi på klassisk Magelungen mark. I Farsthallen en stenkast från sjön Magelungen i Farsta.Vi hoppas på ett stort deltagande från alla enheter i landet.De enheter som vill vara med bör anmäla sig senast 31/3.

För frågor angående detta kontakta:erik.schaffer@magelungen.com eller robin.haddadi@magelungen.com

Musikdagen 2016 Bryggarsalen, Odenplan.

Nu är det snart dags igen för UPN- Music Day. Och vi vill börja med att säga tack till alla som deltog på förra årets braksuccé. I år är vi tre elever från Magelungen Solna som planerar det här och vi heter Cassandra, Hawo och Marco.
- Måndagen den 30 maj kl.12-16
Platsen för musikdagen i år är Bryggarsalen Norrtullsgatan 12N,
Precis som förra året så kommer det finnas möjlighet att uppträda för dom som vill det. Så vi ser gärna att ni pratar med era ungdomar/elever och kollar om det skulle finnas något intresse.

Vi hoppas på att det kommer bli lika stor succé som förra året och om det skulle vara så att det finns några frågor så är ni varmt välkomna att kontakta oss på antingen mejl Cassandra.magsol@gmail.com eller tel 08-27 02 13.

Följ oss på Facebook: Up North Music Day.

Påminner alla Magelungen Stockholm om
YOGA under våren på Bondegatan 35

Anna Foxdal bjuder in till Yoga en gång i månaden under våren
 23/3 onsdag
20/4 onsdag
19/5 torsdag
8/6 onsdag

TID: 17-18
PLATS: Bondegatan 35 Stora utbildningslokalen.

Anmäl dig till anna.foxdal@magelungen.com

Hej alla medarbetare!

Jag har Yogat i 9 år i många olika former, Vinyasa, Virya, Hatha, Yin, Asthanga, AcroYoga och AerialYoga. Jag har rest och gjort Yoga runt om i Europa och Asien samt hållit Yogakurser och workshops i AcroYoga. Jag vill gärna dela med mig av det jag lärt och den fina läkande och välgörande effekt både på kropp och sinne som yogan har.

Vi ska tillsammans, 5 gånger under våren, gå igenom Yogans grunder. Fokus ligger på att du ska få en avstressande tid på din matta och bli guidad i andningsteknik och lätta Asanas-positioner. Det kommer vara en lugn yoga,
Hatha = En mjukare form av fysisk Yoga där du inte är bunden till en fast serie av rörelser. Jag sätter ihop ett eget program på en nivå som passar varje klass.

Detta är alltså en Yoga som passar dig som aldrig provat men vill testa och kanske gå vidare med din egen praktik. Även du som har provat Yoga eller är van Yogi är naturligtvis välkommen att delta. Tips och rådgivning kan ges efter klassen.

Välkomna / Anna Foxdal
______________________________________________________________________

Jag avslutar detta månadsbrev med Positivt skvaller som jag fick skickat till mig just idag - Tack Anna am Zoll!

Hej Mia! Nu ska jag göra något som jag tänkt på ett tag men inte fått iväg... Jag vill berätta för dig om hur stolt jag är som fd Magelungen-anställd. Eftersom jag fortfarande arbetar inom det sociala fältet kommer jag dagligen i kontakt med personer som på ett eller annat sätt kommit i kontakt med Magelungen inom sitt yrke. Rakt igenom är det positiva upplevelser. Professionalism, äkta engagemang, kunnig personal, bra värderingar... Listan kan göras lång. Det roliga är att det är så många som känner till Magelungen ute i landet också. Jag åker omkring på olika institutioner bla och får ofta frågan var jag arbetet förut. Nästintill alla vet vad Magelungen är. Jättekul! och jag blir också så stolt att ha den erfarenheten med mig. Ville bara skriva det för det kanske är kul för dig att höra.

Trevlig helg allihop!