Lernia

Felaktiga uppgifter om bemanningsanställdas lön

Nyhet   •   Okt 16, 2012 09:00 CEST

I Göteborgspostens rapportering om produktionsstoppet på Volvo uppges felaktigt att Lernias bemanningsanställda inte får lön under den tid produktionen ligger nere. Sanningen är att berörda medarbetare på Lernia får avtalsenlig lön även under produktionsstopp hos kund.

I tisdagens Göteborgsposten anger man att Lernias bemanningsanställda inte kommer att få ut någon lön under det planerade produktionsstoppet på Volvo. Denna uppgift är helt fel eftersom kollektivavtalet tydligt anger att medarbetaren har rätt till avtalsenlig lön även vid sådana tillfällen.

– Vi löser detta i första hand genom att planera in de berörda medarbetarna på andra uppdrag, utbildning eller kompledighet, säger Cecilia von der Lancken, platschef för Lernia Bemanning i Göteborg. Oavsett vilken lösning vi hittar så är alla medarbetare naturligtvis garanterade avtalsenlig  lön även om kunden inför produktionsstopp. Allt annat vore ju oseriöst, avslutar Cecilia von der Lancken.