Film i Väst AB

Film i Väst gratulerar Ruben Östlund som med Play vann Nordiska Rådets filmpris

Nyhet   •   Okt 09, 2012 22:15 CEST

Nordiska rådets filmpris 2012 går till Play av filmregissören och manusförfattaren Ruben Östlund och producenten Erik Hemmendorff. Prissumman är på 350 000 DKR (cirka 450 000 SEK) och priset överlämnas i Helsingfors den 31 oktober.
Play har producerats av Erik Hemmendorff på Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Juryn, som består av filmexperter från de fem nordiska länderna, motiverar sitt val enligt följande:

”Regissören Ruben Östlund befäster återigen sin position som en av Nordens just nu mest originella filmmakare. I sitt pågående konstnärliga projekt, som dissekerar och analyserar det mänskliga beteendet, ger han oss tankeväckande insikter om sociala roller och rollspel. Det stiliserade bildspråket, berättelsens obönhörliga framåtrörelse och de imponerade prestationerna från amatörskådespelare, gör Play till ett smärtsamt drama som tvingar oss att reflektera över angelägna frågor och problem i det moderna västerländska samhället.”
Play bygger på verkliga fall av mobbing i centrala Göteborg där en grupp pojkar i åldern 12–14 år rånade andra barn med ett system kallat "broderstricket", som innefattade avancerat rollspel och gängretorik snarare än fysiskt våld.

Play har producerats av Erik Hemmendorff på Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst och med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet. Den hade premiär den 11 november 2011. Svensk distributör är SF, den säljs internationellt av The Coproduction Office och har sålts till ett flertal länder, bland annat Storbritannien, Spanien, Benelux och Australien.
Play har tagit emot priser på flera prestigefyllda filmfestivaler världen över, utöver Cannes bland annat i Tokyo, Moskva och Budapest. På hemmaplan belönades den med Guldbaggar för regi och foto.
Det är i år nionde gången som Nordiska rådet delar ut det eftertraktade priset till en filmproduktion som utmärker sig genom sin nationella särprägel och konstnärliga originalitet. Priset delades ut för första gången år 2002.

Tidigare vinnare:

2002 - Mannen utan minne (Aki Kaurismäki, Finland)

2005 - Dråpet (Per Fly, Danmark)

2006 - Zozo (Josef Fares, Sverige)*

2007 - Konsten att gråta i kör (Peter Schønau Fog, Danmark)

2008 - Du levande (Roy Andersson, Sverige)

2009 - Antichrist (Lars von Trier, Danmark)*

2010 - Submarino (Thomas Vinterberg, Danmark)

2011 - Svinalängorna (Pernilla August, Sverige)
*filmer i samproduktion med Film i Väst.