Film i Väst AB

Film i Väst samproducerar Maria Bloms nya långfilm HALLÅHALLÅ

Nyhet   •   Okt 23, 2012 10:00 CEST

Regissör Maria Blom med skådespelerskan Maria Sid, som har huvudrollen i kommande biofilmen HALLÅHALLÅ. Foto: Ari Willey

En gång var det Disa och Laban och deras två barn. Men nu har Disas man skaffat en ny kärlek, nya kläder och en helt ny framtid, medan Disa fastnat i ett liv satt på vänt. Men så dyker en babblande sjubarnspappa från Grycksbo upp på biblioteket. En ilsken patient vaknar till liv på jobbet. Och en ny kampsport kommer till stan. Plötsligt tar livet en annan vändning...

HALLÅHALLÅ
är en varm komedi om kärlek och uppror i hjärtat av Dalarna.
HALLÅHALLÅ produceras av Memfis Film i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmens efterarbete sker i Trollhättan och Film i Väst fortsätter därmed sitt mångåriga samarbete med Maria Blom och hennes filmer.

- Jag hoppas det blir en svängig film full av ljuvliga karaktärer, många skratt och en och annan tår, säger Maria Blom som är filmens manusförfattare och regissör.
Filmens huvudroll Disa spelas av Maria Sid, som tidigare setts i bland annat Hotell Gyllene Knorren och tv-serien Livet i Fagervik.
- Jag blev oerhört förtjust i Maria Sid redan första gången jag såg henne. Hon är en glittrande, humoristisk, skarp galenpanna med stor integritet. I rollen som Disa får hon dessutom möjlighet att ta fram sidor hos sig själv som hon sällan visar, en utmaning vi båda gick loss på, säger Maria Blom.
I filmens övriga roller ser vi bland andra Johan Holmberg, Ann Petrén, Calle Jakobson, Gunilla Nyroos, Tomas Laustiola och Tina Råborg.

Maria Blom har tidigare regisserat bland andra Masjävlar som blev en stor biosuccé med nästan 800 000 biobesökare i Sverige.
Nu är hon tillbaka i Dalarna. HALLÅHALLÅ spelas in under hösten i Falun.
Memfis Film i samproduktion med Film i Väst, i samverkan med Film i Dalarna och med stöd av Svenska Filminstitutet.
Biopremiär i januari 2014. SF distribuerar.