Film i Väst AB

FIlm i Västs samproduktion Blondie visas på Venedigs Filmfestival

Nyhet   •   Jul 25, 2012 14:50 CEST

Den svenske regissören och manusförfattaren Jesper Ganslandts film Blondie har utvalts som en av tolv filmer som visas på Venice Days under Venedigs Internationella Filmfestival, som börjar 29 augusti.Venice Days är en sektion i filmfestivalen i Venedig där lovande, nyskapande regissörers verk visas. Blondie är producerad av Fasad och samproducerad av Film i Väst.

Dramakomedin Blondie är en varm och humanistisk film om glädjen och svårigheten att leva i en familj. De tre systrarna Elin, Katarina och Lova återvänder från sina helt olika liv till sitt barndomshem för att fira sin mamma Sigrid som fyller 70 år. I huvudrollerna finns Helena af Sandeberg, Alexandra Dahlström, Carolina Gynning, Olle Sarri och Marie Göranzon.

Det är tredje gången som en film av Jesper Ganslandt deltar under Venice Days – tidigare har hans tidigare långfilmer Farväl Falkenberg och Apan visats där. Även de är samproducerade med Film i Väst.

Jesper Ganslandt långfilmsdebuterade 2006 med Farväl Falkenberg, för vilken han guldbaggenominerades för Bästa manuskript och Bästa regi. Filmen visades på filmfestivalerna i Venedig och Toronto och nominerades som det svenska Oscar-bidraget. 2009 släpptes Apan med Olle Sarri i huvudrollen, också den visad i Venedig och Toronto. Ganslandt har också regisserat konsertfilmen Skinnskatteberg, kortfilmen Jesper Ganslandts 114:e dröm och dokumentären Filmen jag inte pratar om längre.

Blondie är producerad av Jesper Kurlandsky och produktionsbolaget Fasad i samarbete med Film i Väst. Filmen har fått produktionsstöd av Svenska Filminstitutet. Blondie säljs internationellt av TrustNordisk och distribueras i Sverige av Nordisk Film. Filmen har svensk premiär den 23 november.