Film i Väst AB

Film i Västs samproduktioner Kon-Tiki och A Royal Affair nominerade till Golden Globe

Nyhet   •   Dec 14, 2012 11:34 CET

Norska storfilmen Kon-Tiki är tillsammans med A Royal Affair nominerad till Golden Globe i kategorin Best Foreign Language Film.

Hollywood Foreign Press Association har nominerat två av Film i Västs samproduktioner till Golden Globes  i kategorin Best Foreign Language Film. Det är Nikolaj Arcels film A Royal Affair samt Espen Sandbergs och Joachim Rønnings film Kon-Tiki. Priset delas ut för sjuttionde gången den 10 januari 2013.

A Royal Affair premiärvisades på Berlins Internationella Film Festival i januari där den tog hem två Silverbjörnar för Bästa manus (Nikolaj Arcel & Rasmus Heisterberg) och bästa manliga skådespelare (Mikkel Boe Følsgaard). A Royal Affair har setts av över 500 000 danskar och har sålts till 78 länder.  A Royal Affair är också nominerad som det danska bidraget till Oscarsgalan.
A Royal Affair är producerad av Zentropa Entertainments28 i samproduktion med bland andra Zentropa International Sweden och Film i Väst i Sverige. A Royal Affair hade svensk premiär 13 april och distribueras av SF.

Nästan 900 000 norrmän har sett Espen Sandbergs och Joachim Rønnings film Kon-Tiki sedan den hade premiär för femton veckor sedan. Filmen är också nominerad som det norska bidraget till amerikanska Oscarsgalan.  Filmen är producerad av Nordisk Film i samproduktion med bland andra Filmlance och Film i Väst.
Espen Sandberg och Joachim Rønning ligger tidigare bakom filmsuccén Max Manus och Kon-Tiki är Norges största och dyraste filmproduktion hittills. Kon-Tiki får Sverigepremiär på bio den 22 mars 2013. Distribution: Nordisk Film.