Filmstadens Kultur

Filmstadens Kultur 2011: Skolbio, Ung Filmkultur och Bergmans Filmklubb.

Nyhet   •   Feb 03, 2011 01:00 CET

Välkommen till Stiftelsen Filmstadens Kultur våren 2011

Här på Stiftelsen Filmstadens Kultur sjuder det av liv just nu. Många projekt är på gång, bland annat satsar vi tillsammans med Solna stad på att ge alla grundskoleelever i Solna möjlighet att gå på skolbio här i Filmstaden. Vi lanserar en rad filmklubbar, en studiecirkel i Filmstadens historia och mycket, mycket mer! Vill ni veta mer om vad som händer, gå in på hemsidan www.filmstadenskultur.se.

Vi satsar också på Ung Filmkultur i Solna och bjuder in till nätverksträffar och filmklubbar där ungdomarna själva får spela sina filmer! Välkommen till Nya Gamla Filmstaden 2011.

28/2 Premiär! NÄTVERKSTRÄFF FÖR UNGA FILMSKAPARE

Alla ungdomar som gör film i Solna, bjuds in till en inspirerande föreläsning.”Från Körkarlen till Avatar” Kl: 10.00-12.30 med Anna Söderberg från Zita. Vi tittar ofta på filmer utan att reflektera över hur utvecklingen har sett ut fram till det vi ser idag. Filmkonsten har en historia som är över ett sekel lång. Varför ser filmer ut som de gör idag? Varför låter de som de gör? Vi talar om formspråk och de filmtekniska berättarkomponenterna såsom miljö och scenografi, kamera, klipp och ljud. Hur byggs stämningen upp och hur förstärks känslorna? Hur arbetar filmen med ljud och musik, ljus och färg? Vi ser på filmklipp från filmhistorien och diskuterar hur olika tekniska landvinningar har påverkat filmens estetik och genreutveckling.

För mer information och anmälan: ida@filmstadenskultur.se