Cloudos.se

Fin cloud computing lösning för skolor,företag och hem!

Nyhet   •   Okt 27, 2010 21:12 CEST

Kan man lägga en molnserver på ett Usb minne . Vem som helst som nu vill prova att köra en server med molnsystem kan nu göra detta för en obetydlig kostnad. I praktiken så kan man mycket väl använda en begagnad dator som man har ställt undan . Använda den som server i skolan, företaget eller i hemmet. Om man sedan använder olika operativ, så kan man köra i samtliga olika system bara det finns en internet tittare. Servern använder avancerad teknik vilket gör att flera hundra användare kan vara inne på servern samtidigt. Det skapas trådar som håller programvaran i minnet som sedan efter en stund släcks ner och försvinner ur minnet. Inget lagras ner i så kallade tempfiler. Server, cloudet eller molnet levereras med programvara på ett Usb minne och är färdigt att använda . Man kan alltså använda denna lösningen i en skola med några hundra elever men möjligheten finns att ändra så att flera servrar kan startas och då kan en skola med tusen elever klara sig med sig med några gamla datorer som ändå är på väg till tippen. Var och en kan skapar en egen inloggning men grupper kan också ha gemensamma inloggningar. Allt kan också nås ifrån hemmet om man låter intranätet gå ut på internätet. Prislappen? Några hundralappar! Mycket pengar att investera i andra verksamheter som mera lärare kanske, som i sin tur skapar mindre elevgrupper.

http:/www.cloudos.se