Zinnovate International

Fingeravläsning gynnar större företag

Nyhet   •   Feb 10, 2014 11:54 CET

Fingeravläsning gynnar större företag
Att använda fingret vid inloggning, istället för lösenord och id, kan spara både tid och pengar för större företag.

Fingeravläsning har varit på tapeten i många år men det är först nu som tekniken ser ut att få sitt genombrott.

– Alla teknikskiften passerar tre faser. Under den första utvecklas själva tekniken. Sedan kommer den kommersiella fasen då styckepriset på lösningar blir kommersiellt gångbara. Dessa faser har fingeravläsning passerat. Nu förväntar vi oss, som en tredje fas, att alltfler beslutsfattare ska ta till sig tekniken, säger Håkan Nilsson.

Flera analytiker tror att det snart kommer en flodvåg av produkter där inte bara våra fingrar, utan också våra ögon och röster kommer att utnyttjas för säkrare användning. Ericsson ConsumerLab listar även biometrik som en av de starkaste trenderna under 2014.

För krångligt

Enligt Håkan Nilsson ger fingeravläsning inte bara en säkrare inloggning än id och lösenord, utan också enklare.

– Idag ökar man ofta säkerheten kring inloggning genom att krångla till saker. Systemen kräver allt mer komplicerade lösenord och att man byter ut dessa oftare. Det man vinner i säkerhet förlorar man i effektivitet.

Dessutom, menar han, finns risken att användaren hittar konstiga genväger, som att skriva upp lösenorden på lappar som förvaras i närheten av exempelvis datorn.

Storföretag är vinnarna

En tydlig målgrupp för fingeravläsning är företag som av någon anledning behöver en hög grad av säkerhet. Men en annan och mycket större målgrupp är stora och geografiskt utspridda företag och organisationer där lösenordsadministrationen ofta är mycket tidskrävande och en källa till frustration bland de anställda. Dessa har mycket att vinna på fingeravläsning enligt Håkan Nilsson.

Text: Benny Ritzén

Biometri i korthet

Med biometritekniker menas automatiserade tekniker för identifikation av personer. Detta kan ske med hjälp av fysiologiska egenskaper eller beteendeegenskaper som fingeravtryck, ansikte, regnbågshinna, näthinna, röst, hand, blodkärl, DNA, etc. Biometri ger fördelar inom i huvudsak tre områden: säkerhet, användarvänlighet och kostnadsbesparing (som administrationskostnader för lösenord).