Inova

Fler vill presentera sina idéer efter RAMP 2011

Nyhet   •   Dec 07, 2011 23:21 CET

Efter åtta år har Inovas höstevenemang RAMP växt sig större än någonsin. Årets tillställning, som för första gången arrangerades på Karlstad CCC, har lett till ett ökat idéflöde hos Inova och affärsrådgivaren Magnus Albinsson ser ljust på framtiden.

RAMP och Värmlands Innovations- och Tillväxtdag hade i år ett gemensamt program där över 1 500 besökare fanns på plats, mer än dubbelt så många i jämförelse med förra året.
- Det är så roligt att visa upp så många bra företag som finns i Värmland och kunna ge dem möjligheten att presentera sig på RAMP, säger Magnus Albinsson, en av fyra affärsrådgivare på Inova.

Efter årets evenemang har Magnus och hans kollegor uppmärksammat att allt fler entreprenörer och innovatörer hör av sig till Inova för att diskutera sina idéer.
- Nästan hela höstens idéflöde har kommit efter RAMP, och det är inte slut än, säger han.

Avgörande mötesplatser på CCC
Magnus tror att en betydande faktor för Inovas ökade popularitet bland idébärare, förutom ett attraktivt evenemang och hänvisande samarbetspartners, var de avgörande mötesplatserna som fanns på CCC. Det fanns både tid och utrymme för besökarna att mötas och samtala, både innan och efter evenemanget. Då fanns därmed också möjligheten för de intresserade att bli uppmuntrade till att kontakta Inova och lära sig mer om verksamheten.

Viktigt att vara nyfiken
Vissa idébärare kommer till Inova med inte mycket mer än en idé, andra med tydliga mål och skarpa företagsvisioner.
- Vi dömer inte ut några idéer alls, speciellt inte i screeningfas, säger Magnus.

- Man behöver inte vara alls förberedd när man möter oss, däremot nyfiken på hur man vill ta idén vidare. Är man det, då finns vi här och är öppna för ytterligare idéer.

Utvecklande framgångar
Att RAMP är större än någonsin råder det inget tvivel om. Magnus tror att kombinationen av inspirerande företagsidéer och skarpa showteman har gjort arrangemanget så populärt.
- Alla som hjälper till med att forma produktionen, från ljud, ljus och manus till kommunikation och marknadsföring, håller en hög standard. Vi jobbar med de allra bästa, konstaterar han.

Magnus tror även att Inovas budskap har nått ut till fler och blivit ännu klarare i samband med detta.
- Vår förmåga har tydliggjorts, vilket innebär att vi för mer konstruktiva dialoger i det regionala innovationssystemet.

Fler företag och bättre förutsättningar
En ökad idétillväxt kommer att resultera i fler företag i Värmland, vilket leder till högre kvalitet på inkubatorföretagen, bättre förutsättningar för både företag och samarbetspartners och ett effektivare Inova, det är Magnus övertygad om.
- Och självklart väntar ett ännu bättre, roligare och större RAMP år 2012, avslutar han.

Bild ovan: Magnus Albinsson affärsrådgivare Inova.

Text: Emmelie Orebjörk