Mobile Institute

Flipp eller flopp för Swedish mHealth?

Nyhet   •   Maj 19, 2016 12:30 CEST

De senaste årens hälsotrend håller i sig men det börjar bli svårt att hålla koll på alla skor och dieter. Hälsoapparna lovar både koll och inspiration till en mer hälsosam livsstil. Det finns fler än 120 000 hälsoappar inom områdena ”Health & Fitness” och ”Medical” på App Store och antalet bara växer. Svenskarna utforskar hälsoapparna; Sverige tillhör de globalt ledande länderna när det gäller hälsoapparnas andel av alla appar som laddas ner. Trots en liten befolkning i jämförelse med andra länder är det också förvånansvärt många av dessa 120 000 appar som har testats av svenskar. Under april gjordes mer än 1,5 miljoner nedladdningar av cirka 15 000 hälsoappar i svenska App Store. Ungefär 10% av alla nedladdningarna avsåg 10 appar vilka utgör listan av Sveriges mest nedladdade hälsoappar.

Är det en ny topplista eller svensktoppen?

Sveriges mest nedladdade hälsoappar bygger på estimerat antal nedladdningar i App Store (iOS) i Sverige inom kategorierna ”Health & Fitness” och ”Medical”. Den har tagits fram av Mobile Institute inom ramen för programmet ”The Swedish mHealth App Landscape” som samlar aktörer från helt olika branscher i syfte att accelerera utvecklingen på området. Institutets VD Anders Linger har redan identifierat att det pågår ett skifte:

När vi jämför kvartal 1 2016 med 2015 ser vi att andelen svenska hälsoappar på topplistan ökar markant.

I aprilupplagan av Sveriges mest nedladdade hälsoappar är 50% av apparna svenska. Flera av dessa appar är nya och statliga aktörer har gjort flera lyckade lanseringar det senaste halvåret. Apotekets app (Mina recept) har legat bra till sedan lanseringen i december 2015 och Försvarsmaktens kanonskott (”Försvarsmaktens träningsklubb”) fick stor uppmärksamhet i mars. Appen har kostat 10,5 miljoner kronor att utveckla och med en marknadsbudget på 13,6 miljoner kronor lyckades myndigheten få till mer än 100 000 nedladdningar på mindre än en månad. Johannes Hellqvist som är Digital Media Manager på Högkvarteret är stolt:

Lanseringen har överträffat alla våra förväntningar. Vi är uppe i 225 000 nedladdningar totalt nu. Dessutom har ungefär 180 000 individer registrerat ett användarkonto i appen – glädjande siffror med tanke på att många appar laddas hem men aldrig används.

Svenska hälsoappar på export

Svenska appar på topplistan har dock inte bara fokus på svenska användare. “7 Minute Workout "Seven" with High Intensity Interval Training Challenge” och “Lifesum - Healthier living better eating more movement” finns även på listan över världens mest nedladdade hälsoappar. Företagen bakom apparna är Malmöbaserade Perigee och Stockholmsbaserade Lifesum. Hälsoapparna är företagens levebröd och mer än 95% av deras nedladdninga sker utanför Sverige.

Det finns många andra exempel på svenska hälsoappar som går på export. ”Natural Cycles” är kanske den hälsoapp som fått mest mediabevakning i Sverige den senaste tiden men under 2016 har den främst laddats ned i USA. “Remente - Goal Setting, Personal Development & Mental Training” och “Interval tabata timer” är exempel på nya svenska hälsoappar som klättrar snabbt både på de svenska och de globala listorna över de mest nedladdade hälsoapparna. Anders Linger, VD på Mobile Institute menar att det kan handla om ett nytt svenskt exportunder:

Det är roligt att se att vi är snabba på bollen. Sverige har goda förutsättningar bygga en ny exportframgång inom mobilhälsa. Jag tror då inte att vi pratar om ett nytt IKEA eller Ericsson utan snarare om ett fenomen som svensk musik eller svensk design. Vi kallar det Swedish mHealth!

Det ska bli spännande att följa utvecklingen för Swedish mHealth. Det är ännu för tidigt att veta om det blir en flipp eller flopp.

PRESSINFO
Mobile Institute lanserar topplistan Sveriges mest nedladdade hälsoappar

Sveriges mest nedladdade hälsoappar april 2016

April Mars Hälsoappens namn i App Store Publisher
1 2 Runkeeper - GPS Running Walk Cycling Workout Pace and Weight Tracker FitnessKeeper, Inc.
2 1 Försvarsmaktens träningsklubb Försvarsmakten
3 3 Lifesum - Healthier living better eating more movement ShapeUp Club AB
4 6 7 Minute Workout "Seven" with High Intensity Interval Training Challenge Perigee
5 4 Calorie Counter & Diet Tracker by MyFitnessPal MyFitnessPal.com
6 5 Period Tracker Lite GP Apps
7 7 Weight Watchers Weight Watchers International, Inc.
8 9 Sleep Cycle alarm clock Northcube AB
9 8 Mina recept Apoteket AB
10 17 Pedometer & Step Counter Activity Tracker by Steps App Gunther Marktl
Källa: Mobile Institute i samarbete med Priori Data

Sveriges mest nedladdade hälsoappar är en ny och helt unik topplista för de som är hälsointresserade och de som är intresserade av att följa utvecklingen på detta tillväxtområde. Listan bygger på estimerat antal nedladdningar i App Store (iOS) i Sverige inom kategorierna ”Health & Fitness” och ”Medical”. Den första upplagan av Sveriges mest nedladdade hälsoappar avser april och kommer framöver att tas fram och tillgängliggöras för media varje månad. Listan tas fram av Mobile Institute som är Sveriges ledande leverantör av nyheter, analyser och events om mobil innovation och företagsmobilisering. Läs mer om företagets mHealth-satsning på mobileinstitute.se.

I samband med att listan Sveriges mest nedladdade hälsoappar lanseras har Mobile Institute tagit fram ett pressmaterial för att inspirera till nyhetsförmedling på temat:

• Grafik som illustrerar listan april 2016
  • App-logotyper för de mest nedladdade hälsoapparna i april 2016
  • Två artiklar som förmedlar nyheter i relation till topplistan inkl. pressbilder på de som uttalar sig i artikeln

Om du vill ha listan eller hela materialet skickat till din personliga e-post i framtiden kan du anmäla dig för detta genom att skicka ett mail till research@mobileinstitute.se. Om du inte arbetar inom media ombeds du kortfattat uppge varför du önskar ta del av listan.

För frågor, kontakta Jim Ankare på Mobile Institute.

Jim Ankare

jim.ankare@mobileinstitute.se