St. Hippolyt Sverige AB

Foderskolan del 1 - vatten

Nyhet   •   Maj 23, 2014 09:00 CEST

Hästens behov av vatten

Vatten är det fodermedel som hästen konsumerar mest av. Hästens underhållsbehov av vatten är ca 5 l per 100 kg kroppsvikt och det beror på hur stora vätskeförluster genom träck, urin och svett hästen har. Flera yttre faktorer kan ge en ökad vätskeförlust; omgivningens temperatur, vilket arbete hästen gör, om den är digivande etc. Med en högre temperatur i omgivningen eller en ökad kroppstemperatur på grund av muskelarbete ökar hästens värmeavgivning genom evaporation (fuktavgivning, svett). En hårt arbetande häst kan förlora 10-15 l per timme. Ett digivande sto producerar mycket mjölk med ett högt vatteninnehåll och hon kan ha ett vattenbehov på 15 l per 100 kg kroppsvikt. Detta ger för en häst som väger 500 kg ett vattenbehov från 25-75 l per dag. Vatteninnehållet i olika grovfoder skiljer väldigt mycket, som exempel innehåller färskt gräs ca 80 % vatten och hö innehåller max 16 % vatten. När hästen äter färskt gräs får den alltså stor del av vattenbehovet tillgodosett genom vattnet i gräset.

Det är ytterst viktigt att hästens vatten håller en god kvalitet. Hästar är anpassade till att kunna dricka stora mängder vatten på samma gång trots att de har en relativt liten magsäck. För att inte vattenintaget ska begränsas av magsäckens volym så rinner vattnet förbi magsäcksinnehållet och vidare in i tarmsystemet. Detta medför att eventuella bakterier i vattnet inte dödas av magsyran, detta är särskilt viktigt att tänka på under de varma sommarmånaderna då mikroorganismer fort tillväxer i vattenkar och om man har egen grävd brunn kan det vara extra viktigt att kontrollera vattenkvaliteten med jämna mellanrum.

Det är vanligt att vattenkoppar används till hästar för att säkra en konstant tillgång på friskt vatten eftersom det inte tar slut eller blir hygieniskt försämrat på samma sätt som vatten i hink eller kar. Men alla system har sina för- och nackdelar och risken med vattenkoppar är att flödet i vattenkoppen är långsammare än hästens naturliga drickhastighet. Det kan medföra att hästen får i sig mindre mängd vatten i varje klunk än vad den hade fått om den drack ur hink/kar. För att få i hästen så mycket friskt vatten som möjligt kan man ha det ena systemet (hink eller vattenkopp) inne i stallet och det andra ute i hagen. Oavsett vilket system som används måste det rengöras ofta- minst varje dag!

Brist på vatten sänker prestationen. En del hästar vill inte dricka tillräckligt mycket i stressiga situationer; t. ex. vid transporter eller på tävlingar. Det är viktigt att hästen får i sig tillräckligt mycket vätska särskilt i dessa situationer. Törsten regleras med saltbalansen och stora saltförluster vid svettigt arbete kan ge hästen en minskad törst och en störd vätskebalans. Om saltbehovet är tillfredställt och hästen ändå inte dricker tillräckligt kan man ta till olika knep för att få i den vätska. Det kan vara exempelvis äppeljuice eller Irish Mash i vattnet.