Grenfeldt GFD

Fönstergruppens webbsajt i ny kostym

Nyhet   •   Feb 08, 2011 11:43 CET

Fönstergruppen är sedan tidigare en uppskattad kund hos GFD. Företaget är Sveriges största tillverkare av underhållsfria PVC-fönster, och tillsammans med mycket smäckra profiler och bågar borgar det för högkvalitativa fönster, fönsterdörrar och skjutpartier.

När Fönstergruppen bad GFD att utveckla en ny webbsajt stod man i en besvärlig situation. Ansvaret för webben var uppdelad hos flera personer på flera olika platser i landet, och även de minsta ändringar kunde ta flera timmar att implementera.

Den tidigare sajten var byggd i ASP.NET (win), medan GFD bygger sidor i WordPress (PHP, Linux). Anledningen till att WordPress används är att kunden snabbt kan lära sig systemet och genomföra ändringar från back end. Kunden slipper även funderar på FTP-lösningar och annat som krävs när man måste ändra varje enskild webbsida på datorn för att sedan ladda upp den nya versionen.

För att byta system och därmed kunna implementera den nya sajten, krävdes mycket arbete och koordination med webbhotell och serveradministratör. Vissa driftstörningar uppstod mycket riktigt till följd av alltför gammal programvara hos webbhotellet. Dessa åtgärdades dock under lördagen, och under helgen tog den ny sajten form.

Till skillnad från den gamla versionen, som var både statisk, svårnavigerad och saknade integrationsmöjligheter för besökarna, har den nya versionen av Fönstergruppens sajt utrustats med ett utökat kontaktformulär som ger möjligheten att begära en offert på fönsterbyte direkt, samt mer funktionella produktbeskrivningar och referenser. Speciellt offertfunktionen har börjat användas mycket flitigt av besökare som vill få en snabb offert på nya fönster.