Alerta Bokförlaget

Föredrag om Maria Magdalena Mathsdotter på Stadsbiblioteket i Umeå

Nyhet   •   Okt 04, 2012 11:37 CEST

Samernas temadag äger rum den 27 oktober i Umeå stadsbibliotek. Välkommen att lyssna på ett föredrag  och samtal om Maria Magdalena Mathsdotter, en stark och modig kvinna, som skidade från Lappland till kungen i Stockholm för att utverka skolor för samernas barn 1864.

Fem skolor grundades och den franske pastorn Henri Roehrich grundade 5-öresföreningen i Europa. Dessutom fastställdes odlingsgränsen i lag på hennes initiativ.

Vilhelmina kyrka firar i år sitt 200-årsjubileum med Maria Magdalena Mathsdotter som frontfigur. Det var nämligen i denna kyrka som Maria fick en uppenbarelse dagen före sin konfirmation.Tillsammans med sin syster Regina ägnade hon sig därefter åt socialt arbete, skidade runt i kåtorna och hjälpte behövande.

Undervisningsnivån  i kåtaskolorna var undermålig; Barnen insjuknade i tbc på grund av de bristande sanitära förhållandena och  lärarna var ofta outbildade.

När Regina insjuknade i tbc och låg på dödsbädden lovade Maria henne att fortsätta deras arbete för att barnen skulle få bättre förhållanden. Maria tog mod till sig, spände på sig skidorna och begav sig den 80 mil långa vägen till Stockholm. Med sig hade hon endast ett rekommendationsbrev från pastorn i Svenska Missionssällskapet. Under sin långa färd genom svenskbygden mötte hon olika attityder, misstroende,  spott och spe, men även vänligt bemötande.

Framkommen i Stockholm blev hon uttittad. På gatan fingrade folk på hennes klädsel, en kvinna gav henne till och med en tom chokladkartong. Men hon fick möta stadsråd och hovet. Kung Karl XV gav henne en slö blick, strök henne över kinden och gav henne ett signerat fotografi på sig själv och drottningen. Därefter tävlade adeln om att bjuda in denna exotiska kvinna och prinsessan Eugénie grundade senare en stiftelse, Eugeniastiftelsen.

Den som verkligen engagerade sig i samernas sak, var pastorn i den Franska reformerta kyrkan, Henri Roehrich. Han hade söndagen före Marias ankomst till Stockholm samlat in kollekt i sin kyrka för samernas barn. Han blev mycket förvånad, när hon dök upp hos honom och begeistrad över hennes person och de fick ett fint förhållande till varandra. Han grundade fem-öresföreningen, inte bara i Sverige utan även i Tyskland, Belgien och Holland för att folk skulle skänka fem öre i veckan till "samernas barn". Dessutom skrev han  boken "Lappland  och Maria Magdalena Mathsdotter" på franska och fortsatte att skicka små presenter till henne.Boken översattes sedan till svenska och finns även idag att tillgå på biblioteket i Lycksele och på Kungliga biblioteket.

När Maria kom hem tyckte byamännen att hon skulle återvända till Stockholm för att påverka riksdagen att anta en lag om att fastställa en odlingsgräns för rennäringens fortlevnad. Stor osämja rådde nämligen mellan nybyggare och renägande samer om marker och fodertillgång.

Denna andra gång träffade hon inte kungen, men den franske pastorn öppnade dörrar för henne. Tillsammans med landshövding Erik Almquist (halvbror till Jonas Love Almquist) återvände hon till sitt folk. Tillsammans lyssnade de till nybyggarnas och samernas diskussioner i Vilhelmina. När landshövding Almquist två år senare blev riksdagsman, skrev han en motion om att fastställa odlingsgränsen i lag, något som skedde 1871.

Mer om bakgrunden till dokumentärromanen presenteras i ett bildspel och därefter intervjuas författaren Lilian O. Montmar på Stadsbiblioteket i Umeå den 27 oktober klockan 11.00.

Välkommen!

Recensionerna om dokumentärromanen "Maria Magdalena Mathsdotter - Kungen, samekvinna och den franske pastorn" finns på Alertas hemsida: http://home.swipnet.se/Alerta

Boken är en pendang till "Kolonisterna på hjortronmyrarna"