Yabot AB

Författarporträtt - Mats Ingelborn

Nyhet   •   Jul 05, 2018 16:03 CEST

Mats Ingelborn (1965) är född och uppvuxen i Stockholm och bor centralt på Kungsholmen.

Under 2016-2017 levde han med SVT-programmet Gift vid första ögonkastet. Att träffa sin fru vid vigseln, bli filmad varje dag och sedan få livet uppspelat för en miljonpublik på teve har gett honom en hel del insikter.

Denna erfarenhet gav också inspiration till Mats första skönlitterära bok, hans romandebut. Det är en berättelse om hur ett par, mot alla odds, blir matchade av en ny dejtingtjänst som arbetar med artificiell intelligens.

Mats har varit egenföretagare i nästan hela sitt liv och driver flera företag. Det är också anledningen till att hans första fyra böcker handlar om företagande och e-handel. Den första kom ut 2012 och den senaste 2016.

Boken ”Starta inte eget företag” som kom 2013 fick mycket uppmärksamhet i pressen, både dagspressen och i rena facktidningar, även utomlands.

Samtliga fyra böcker har fått genomgående bra omdömen om såväl innehåll som språk.

Med romandebuten Tiamo – Match vid första klicket tar Mats steget över till en genre där relationer står i centrum, men allt är långt från en romantisk promenad i parken. Här utmanas relationerna av hopp och förtvivlan – och sex.

Författarintervju

Vi ställer några frågor till Mats Ingelborn som i mars 2018 kommer ut med sin skönlitterära debut ”Tiamo - Match vid första klicket”.

Berätta om din kommande bok och om hur den blev till.

Boken heter ”Tiamo - Match vid första klicket” och handlar om Robert och Kicki som blir ett par genom den nya dejtingtjänsten Tiamo. Tjänsten använder avancerad artificiell intelligens för att skapa perfekta par och när tjänsten nu ska lanseras i Sverige görs det genom ett teveprogram där man får följa parens första veckor. Det är höjdpunkter och konflikter på både emotionella och fysiska plan. Det är en berättelse som jag tror fångar många av nutidens vedermödor i jakten på kärlek.

Berätta lite om dig själv.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och fyller 53 år i sommar. Bor centralt på Kungsholmen sedan barnen flyttade ut för fem-sex år sedan. Jag har varit egenföretagare i nästan hela mitt liv och driver flera företag. Det är också orsaken till att mina första fyra böcker är faktaböcker om företagande och e-handel. Den första kom ut 2012.

Vad får du inspiration av?

Till den här berättelsen har jag givetvis hämtat mycket inspiration från mitt teveår med Gift vid första ögonkastet, men som författare hämtar jag inspiration i allt. Jag gillar framförallt teveserier som nuförtiden har välskrivna dialoger och där jag själv kan fundera på hur jag skulle gestalta händelser och minspel.

Vad läser du själv just nu?

Jag har precis avslutat “Grejen med kärlek” av Julie James. Det har blivit väldigt mycket romance och feel-good senaste året, men jag läser och lyssnar på nästan allt: spänning, deckare, skräck och humor.

Har du någon favoritförfattare?

Jag läser som sagt väldigt brett och nästan utan urskiljning, men jag har blivit mycket mer kräsen sedan jag började skriva själv. En svensk författare som jag gillar mycket är John Ajvide Lindqvist. Han är en mästare på att skapa stämningar.

På vilken plattform läser du helst böcker och varför?

Jag läser väldigt få böcker på papper utan lyssnar mest, är nästan beroende av att ha något i öronen när jag går utanför dörren.

Kommande böcker?

Det finns flera idéer i datorn men den som får prioritet under det kommande året är uppföljaren till den här boken. Vi får fortsätta följa vad som kan hända med par som matchas av artificiell intelligens.

Pressbilder finns på https://www.ingelborn.com/about/