Upplands Motor AB

Först i Sverige som utbildad skadecoach för Volvo

Nyhet   •   Apr 26, 2019 09:57 CEST

Rasmus Selander, skadecoach på Upplands Motor i Uppsala, är den första utbildade skadecoachen för Volvo i Sverige. Vad innebär det och vilka är hans bästa coachtips?

Vad gör man som skadecoach?
Som skadecoach ansvarar man för all produktion på plåtverkstan, det är ett ganska brett ansvar. Man är med i det faktiska arbetet samtidigt som man utbildar, utvecklar medarbetare, löser problem och planerar arbetet framåt. Det som sticker ut med skadecoachrollen är att Volvo har som krav att man fortfarande aktivt måste jobba med bilarna till 50 procent. Syftet med det är att man ska behålla kompetensen kring bilen i situationer när man behöver lösa ett problem. Skadeverkstaden har de senaste åren utvecklats i stor grad och den utvecklingen kommer fortsätta under lång tid. Det är något som sker i hela landet.

Du är utbildad som första skadecoach för Volvo i Sverige, vad innebär det?
Först i Sverige betyder faktiskt först i världen. Det innebär att jag har gått igenom hela Volvos utbildning för en bilplåtslagare/skadecoach. Utbildningarna har varit på Volvo Service School och på IHM Business School i Göteborg. Utbildningarna bygger på att man ska kunna allt en plåtslagare behöver, sedan har det varit en del ledarskapsutbildningar på IHM för rollen som skadecoach.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det roligaste är att vara med och utveckla och få folk att tänka på ett nytt sätt, eller prova något nytt. Det bidrar även till min egenutveckling.

Dina tre bästa tips för att bli en bra skadecoach?
De tre viktigaste egenskaperna enligt mig är att man ska vara engagerad, omtänksam och våga ta steget framåt.

Om Rasmus Silander
Gör: Jobbar som skadecoach på Upplands Motor i Uppsala