Sveriges Konsumenter

FormLife och klagomål

Nyhet   •   Maj 29, 2012 10:58 CEST

Sedan Sveriges Konsumenter anmält det danska företaget FormLife till Konsumentverket har ett hundratals kunder hört av sig. Alla har blivit lurade av företaget som säljer i tidningar och på internet har de lurat kunder i hela norden. Deras välkomsterbjudande för 29 kronor visar sig i finstilta villkor kosta 1 194 kronor då man genom att "kryssa i rutan" förbinder sig att för ytterligare en leverans.

Det danska företaget FormLife säljer bland annat bantningspreparat och hudvårdsprodukter. De har lurat kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Deras annons finns både på internet, privata e-postsidor och i tidningar.

SEB och Swedbank har valt att säga upp sina avtal med FormLife, vilket innebär att FormLife inte kan dra pengar från ditt konto om du har din bank på någon av dessa banker.

Konsumentverkets webbplats finns bra och värdefull information om hur du kan få hjälp med rådgivning och hur du kan få dina pengar tillbaka.

Konsument Europa har även ett formulär där du kan fylla i din ångerrätt och en där du kan fylla i om du har synpunkter på att pengar dragits från ditt kreditkort.

Du kan även vända dig till din konsumentrådgivare i din kommun. Här finns listan över de kommuner som erbjuder personlig konsumentvägledning.