Inhouse

Från konsult till fast anställning

Nyhet   •   Jun 18, 2013 09:49 CEST

Maritha hade jobbat 16 år hos sin tidigare arbetsgivare men ville hitta ett nytt jobb. Som konsult hos Inhouse kom hon in på läkemedelsföretaget Otsuka Pharma i rollen som Redovisningsassistent. Marithas goda insatser som konsult gav henne flera förlängningar tills hon till slut fick en fast anställning som HR- assistent.

Maritha har en diger meritlista som assistent och har jobbat i rollen i stort sätt hela sitt yrkesverksamma liv. När hon efter 16 år som administratör hos sin förra arbetsgivare sa upp sig funderade Maritha om hon skulle vänta in pensionen eller fortsätta jobba. Men genom kontakter hittade hon Inhouse och sökte jobbet som Redovisningsassistent hos läkemedelsbolaget Otsuka Pharma. Maritha fick jobbet och stormtrivs.

Administratör – en rolig och allsidig roll

Rollen som Redovisningsassistent fanns inte tidigare på Otsuka Pharma och hon fick bygga upp allt från grunden. Något hon med sin erfarenhet såg som inspirerande. Maritha berättar.

– Rollen var helt ny där jag fick komma in med mina egna tankar och synpunkter på hur den skulle formas. Nya rutiner skulle till och allt skulle struktureras upp och göras enkelt för medarbetarna.

Rollen som assistent kräver att man som person är ordningsam och lyhörd. Mycket är på gång samtidigt och det gäller att vara på tårna.

– Eftersom jag alltid har varit i en administratörsroll vet jag vad som ska göras för att underlätta för mina medarbetare. När jag dessutom trivs och har väldigt kul i rollen så blir allt mycket lättare. Sen är jag extremt ordningssam som person så rollen är som klippt och skuren för mig, säger Maritha.

Redovisningsassistent blev HR- assistent

När hon började jobba var det mycket administrativt med fokus på leverantörsfakturor. Mycket tid gick också åt att sortera papper och se till att bygga upp en struktur för att underlätta för alla medarbetare. Hon jobbade också med Otsukas reseräkningssystem.

Runt julen 2012 behövde HR-chefen hjälp. Maritha som hade en bakgrund med HR-frågor fick en ny roll, nu som HR-assistent.

– Eftersom jag hade jobbat inom det området tidigare så föll det sig naturligt att ta över rollen. Nu får jag svara på mycket medarbetarfrågor, ha kontakt med försäkringsbolagen och ansvara för leasingbilarna. Men jag har inte släppt ekonomirollen helt. Jag håller fortfarande på med att skicka underlag till Visma och är ansvarig för kontakten med dem. Jag finns också tillgänglig för att svara på frågor kring reseräkningssystemet. De båda arbetsuppgifterna går ihop väldigt mycket, vilket är kul och inspirerande.

Jobba som konsult – en språngbräda till fast anställning

Rollen som konsult är flexibel och med kompetens och erfarenhet kan man passa in på olika spännande och utmanande uppdrag. Maritha avslutar.

– Jag tror att en konsultroll är en bra språngbräda in på ett företag. Även fast det är tidsbestämt så är det vanligt att det förlängs om du gör ett bra jobb och vips så har du en fast anställning. Jag hade avtalat tre månader och se vart jag är nu. Pensionen får helt enkelt vänta.