Drivhuset Södertälje

Fullt hotell på kreativt seminarium för unga entreprenörer

Nyhet   •   Nov 10, 2011 09:17 CET

På onsdagskvällen samlades över 100 karriärsugna på Quality hotel Park i Södertälje för att skapa bättre affärer, utbyta kontakter och framförallt prata kreativitet, den moderna tidens trollformel, under Drivhusets seminarium.

På scen mötte de förväntningsfulla deltagarna flera förebilder inom kreativt företagande, delade sina erfarenheter – samt ett gäng konkreta tips att ta med hem. Under ledning av moderatorn Anna Edwall tog vi reda på vad handlar det egentligen om, det här med att tänka kreativt, vara innovativ och att vara en entreprenör? Ett slags vår tids recept på framgång.

Karin Lekberg, chef för förortsparadiset Subtopia i Botkyrka, berättade om sina tre ingredienser hon använder varje dag för att hålla kreativiteten vid liv i sitt arbete där hon skapar tillväxt i kreativa näringar som cirkus och konst, såväl lokalt som internationellt.
- Var öppen, orädd och sluta tänka på om du ska lyckas eller misslyckas – se det som bra/dåliga resultat, lär av dem och var energisk – man måste jobba hårt för att hålla sig öppen, orädd och orka stå ut med förändringar.

Karin berättade att näringslivet kan lära av kulturen på flera sätt, liksom skolan.
- Konstnärliga uttryck innehåller många språk och kan hjälpa oss att förstå. Det är en isbrytare, tolk och provokatör. I Sverige har vi en stor tilltro till text, men använd de språk och uttryck konsten bär på för att lättare lära genom exempelvis film, pjäs och konstverk.

Rodolfo Alvarez, grundare av föreningen Molto, berättade om hur de gått från två gymnasiekillar på väg hem från en lerig festival med en dröm till över hundra ideellt engagerade ungdomar i sin organisation, till hur de blivit en viktig aktör för kulturlivet som lockar kända artister och tar konceptet ut i Sverige.
- Vi brukar säga att ”kreativitet är framtidens vapen”. För att kunna lösa framtidens problem och behov behövs idéer! Och för att skapa bra möjligheter att försörja er gamla… säger Rodolfo.

Producenten Thomas Aziz, vd på TS Produktion, delade energiskt handfasta tips med publiken på hur han på kort tid lyckades göra verklighet av drömmen om mediebranschen. Han inspirerar publiken med att berätta om hur de hittade sin nisch och genom att inte förminska att man vill tjäna pengar.
- Det ska vara enkelt och för alla. Vi fotar på beställning – vinstdrivande bilder till företag, beställningsfilm och kortfilm. Dessutom gör vi jävligt coola musikvideos, säger Thomas.

Thomas försöker alltid se möjligheterna istället för hindren.
- När vi startade var vi inte dåliga, men vi var dåliga på att sälja och lärde oss därför mer om hur man gör det. Vi vill vara först och vi vill vara världsledande.

Och publiken fick en glimt av hur företaget gjort allt häftigare produktioner – från scener ur prisbelönade kortfilmer till musikvideos med världsartister som Axwell och Avicii. Energin märktes i pausen där deltagarna minglade fritt med både nya och bekanta ansikten.

I andra halvlek ställde Theo Härén deltagarna mot väggen i ett kreativt IQ-test där majoriteten, trots kvällens tema, snabbt valde logiska istället för kreativa svar per automatik.
- Lägg ansvaret på dig själv att utveckla din kreativitet. Ge dig tid att tänka nytt, tänk en minut extra, vrid på det en gång till och skapa förutsättningarna, säger Theo Härén, som står bakom prisbelönta böcker.
Han förklarade att kreativitet kan ses som förmågan att para ihop saker, nya saker under motstånd vilket kan vara en svårighet och därför något man tjänar på att utveckla.

Kvällen summerades med ett panelsamtal för föreläsarna diskuterade svårigheter och föredelar med att driva eget, om hur man vänder svårigheter till möjligheter och maximerar möjligheterna.

En viktig del av Drivhusets uppdrag är just att ge handfast stöd och hjälpa till att bygga livskraftiga företag. En annan att skapa mötesplatser där olika slags entreprenörer möts. Caroline Trege, vd, vet att det är angeläget för företagarna med tema kreativitet – antingen som affärsidé eller som en metod att göra affärer.
- Nu hoppas vi att många tar del av våra övriga erbjudanden, affärsutveckling individuellt och i grupp, kontorsplatser, nyttiga workshops och nätverk, säger Caroline.

Text: Moa Quist