Film i Väst AB

Fyra filmer - åtta festivalpriser på kort tid

Nyhet   •   Nov 01, 2010 11:54 CET

Den senaste tiden har Film i Väst samproduktioner haft lyckade deltagande i festivaler runt om i världen.

Hittills har Till det som är vackert av Lisa Langseth vunnit i Pusan, Via Reggio och Ghent.

Under den senaste veckan har både Babak Najafis Sebbe och Josef Fares Farsan vunnit priser i festivaler.

I Laon, Frankrike vann Sebbe två priser och filmen blev bästa film festivalen i spanska Valladolid. Totalt har Sebbe nu lite drygt tio utmärkelser, bland annat vid filmfestivalerna i Berlin, Aten och Durban.

Josef Fares blev utsedd till bästa arabiska filmskapare för sin film Farsan (Fares är född i Libanon) vid den arabiska versionen av New York-baserade Tribeca-festivalen i Qatar.

Det går fint även för Johannes Stjärne Nilsson och Ola Simonsson och deras långfilmsdebut Sound of Noise, innan helgen kunde de räkna till fem utmärkelser vid festivaler och i helgen blev det ytterligare två priser. I Molodist Kiev International Film Festival blev Sound of Noise segrare i både kategorin Bästa långfilm och Publikens pris.