DENK

Ge dina orkidéer en bra start på det nya året

Nyhet   •   Dec 12, 2013 09:00 CET

En unik orkidékruka som ger tropisk uppväxtmiljö

Med den patenterade orkidékrukan från företaget DENK, kan de naturliga levnadsförutsättningarna för orkidén stimuleras och ge den en idealisk uppväxtmiljö.

Ingen annan växtfamilj visar en sådan mängd olika blommor, färger och former som orkidéfamiljen. Tropiska orkidéer behöver hög luftfuktighet, vilken de tar från sina rötter.
Det är därför svårt att odla orkidéer som krukväxter inomhus. Torr luft och fel kruka kan skada orkidén.

DENKs orkidékruka består av två delar, krukan och vattenbehållaren. I botten av krukan finns ett flertal hål som gör att vattenångan från nederdelen kan stiga uppåt. Den fuktiga luften strömmar runt orkidéns rötter och skapar idealiska växtförhållanden. I botten av krukan finns också en integrerad vattenabsorberande veke. Med den kommer fukt till blomman som fördelas via en särskild fleece. Delningen av kruka och vattenbehållare förhindrar att det bildas för mycket vatten och att blomman inte ruttnar. Över vattenbehållaren kan vattenånga tränga utåt. Ett tillväxtfrämjande mikroklimat omger hela krukan.

Mer produktinformation hittar du här

Köpställen:  DENKs svenska webshop: denk-keramik.de under rubriken Leva & Bo