The London Speakers Bureau

Gigantiska affärer i mobilen - företagen kan inte bortse från mobilen som kanal för att driva affärer

Nyhet  •  2012-04-26 11:29 CEST

Den totala värdet på den globala mobilindustrin äverstiger både bil- och flygindustrin. Affärspotentialen är enorm på många plan. Alla företag, oavsett storlek, måste ta ställning till vilka affärer de missar genom att inte vara mobila.

77 länder i världen har en mobilenetration på, eller över, 100%. Sverige ligger på 115%. Besökarna på Live its mobilanpassade sajt ökade med över 600% under ett par månader, hösten 2011. På Alla hjärtans dag gjordes 62% av alla restaurangrelaterade sökningar från en mobil. Över hälften av svenskarna mellan 15 och 39 år surfar regelbundet via mobilen. Det görs ca 4,5 miljoner mobilsökningar per dag på Google i Sverige. 86% av smartphone-användarna surfar medan de ser på TV. Siffrorna talar sitt tydliga språk och det är inte längre en fråga OM de mobila kunderna finns. Nu gäller det att förutse vad de mobila användarna, kunderna, efterfrågar när de besöker ditt företag via mobilen.

Det finns inga tecken på att den här utvecklingen ska vända. Tvärtom.

London Speaker Bureau presenterar en ny föreläsare – Anna Caracolias som är CEO för Adimo. Hon är en mycket efterfrågad talare, bara under hösten 2011 genomfört ett 25-tal föreläsningar inom ramen för den uppmärksammade ”Mobilskolan”. Hösten 2011 var hon en av tre finalister till SAAB Technologies utmärkelse ”Årets Teknikkvinna”. Kort därefter var hon med i Ekonomiekot Lördag i P1. Hon talar på konferenser, har skrivit krönikor och deltat i ”mobildebatten”. Det finns få personer i Sverige som har samma, gedigna kunskap om mobil kommunikation och affärer.

Lite likt situationen när ”sociala media fenomenet” slog ner som en bomb står många företag inför utmaningen att bli mobila. Hur tar man fram en vettig strategi, och vem på bolaget äger strategifrågan? Hur upphandlar man tjänster och produkter på en marknad där reklambyråer, teknikbolag, webbbyråer m fl hävdar att de är experter? Ska man välja en app, en mobilanpassad webb, eller kanske båda två? Hur mycket ökar on-lineförsäljningen när den mobilanpassas? Hur ser affärsmodellerna ut i den mobila världen? Är det verkligen så svårt med betalningar i mobilen?

Och kanske den viktigaste frågan av all: hur blir det en bra affär för just mitt bolag?

Anna Caracolias går igenom grundläggade ”mobilkunskap” och berättar om trender och avlivar myter. Konkret kunskap och erfarenheter presenteras, tillsammans med rad exempel på vad som lyckats och vad som varit mindre lyckat Framför allt blir det prat om hur man går tillväga för att lyckas med sin affär, att det inte alls behöver vara svårt. Hon uppmanar publiken att ställa frågor för att få till ett bra samtal som hjälper företagen framåt.

Några kommentarer Anna Caracolias:

Joakim Jardenberg, ”Internetvisionär”
”Anna är bäst i Sverige på mobil-stuff, på riktigt. Inget fluff, inga buzzwords, inget tjafs, inget klydd. Bara gör.”

Martina Wattin,Communications Manager, Atlas Copco
"Anna Caracolias var väl förberedd och hade förmågan att prata på ett engagerande och avslappnat sätt kring mobilt . Hon vävde på ett vettigt sätt ihop allmän information kring nuläge och trender med mer konkreta exempel relaterade till vår business. Hon redde vidare ut begreppen kring "appar" och mobilwebb och gav även lite tankar kring mobila strategier. Inspirerande presentation som gav fördjupad insikt i den mobila världen och samtidigt väckte både nyfikenhet och viljan att agera."

Johan Dahl, ordförande i Marknadsföreningen i Gävleborg, MIX
”Tack Anna för en intressant och givande föreläsning. Vad skönt med någon som talar på ett enkelt språk om komplexa frågor, det gör att alla kan få med sig något värdefullt oavsett hur insatta eller erfarna i den mobila världen de är. Att ämnet dessutom är högaktuellt och förändringstakten hög  gör ju det hela ännu mer intressant.”

Ämnen:

Utbildning