GLOBALscandinavia AB

GLOBALscandinavia introducerar realtidsöversättning av sociala medier

Nyhet   •   Feb 07, 2013 08:00 CET

Översättningsbyrån GLOBALscandinavia introducerar nu en teknisk lösning som gör det möjligt att översätta inlägg i sociala medier i realtid. Tjänsten är knuten till runt 15 000 professionella översättare och möjliggör publicering och omvärldsbevakning på cirka 60 språk med minimal fördröjning. GLOBALscandinavia demonstrerar lösningen den 7 februari 2013,  vid invigningen av företagets nya lokaler i Malmö.

GLOBALscandinavia kommer inom en snar framtid att kunna erbjuda sina kunder en tjänst för översättning av sociala medier, både för publicering och omvärldsbevakning. Den tekniska lösningen är utvecklad av finska Transfluent och möjliggör i stort sett omedelbar publicering i sociala medier på cirka 60 olika språk.

– Vi har märkt en ökad efterfrågan på möjligheten att kommunicera på flera olika språk i sociala medier. Att i realtid kunna bevaka sitt varumärke eller sin bransch internationellt ger en helt ny typ av överblick. Vi är därför glada över att kunna erbjuda en tjänst som täcker dessa behov, säger Lisa Åhlén, Sverigechef för GLOBALscandinavia.

Transfluents tekniska lösning är väl beprövad med dokumenterad framgång. Under 2012 användes lösningen exempelvis för att översätta president Obamas tweets till spanska. Twitterkontot Obama_es blev en stor framgång och hade under en period över 10 000 följare.

För användaren av tjänsten räcker det att publicera ett inlägg på det egna språket på exempelvis Facebook eller Twitter. Inlägget skickas sedan automatiskt vidare till en av drygt 15 000 översättare som i sin tur översätter och publicerar inlägget på respektive lands konto. Det är dessutom möjligt att bevaka sökord från inlägg i sociala medier som sedan översätts och rapporteras tillbaka till användaren.

– Det finns tydliga konkurrensfördelar för företag och organisationer i att snabbt kunna kommunicera samma budskap på flera marknader samtidigt, säger Lisa Åhlén.

GLOBALscandinavia demonstrerar tjänsten vid invigningen av företagets nya lokaler GLOBALoffice den 7 februari 2013.

För mer information, vänligen kontakta:

Lisa Åhlén, Sverigechef, GLOBALscandinavia

E-post: lisa.ahlen@globalscandinavia.com