B3 Healthcare Consulting AB

Goda relationer med Per

Nyhet   •   Dec 18, 2012 15:52 CET

Goda relationer ligger Per Kjellberg varmt om hjärtat.

Vare sig det gäller e-hälsa eller familjen.

Per fanns med redan vid starten av B3IT Healthcare. Han fann likartade tankegångar hos B3IT Healthcares vd Ragnar Lindblad över en lunch – och sedan har han blivit kvar. För här trivs han. Han har också haft samma kund, Uppsala läns landsting, nästan lika länge. Av samma skäl. Goda och långa relationer är viktiga för Per.

I mer än 20 år har Per arbetat inom sjukvården. Han inledde karriären på Ersta sjukhus, huvudsakligen inom medicin och kirurgi, först som vårdbiträde och efter avslutad utbildning som sjuksköterska. Intresset för it i vården växte fram och efter tre år i mitten av 90-talet som projektledare blev han istället it-chef på Ersta. Efter sju år i den tjänsten åt han den där lunchen med Ragnar ”för att se hur han fick upp frågorna om it i vården på dagordningen”. Där och då klickade det och Per gick över till B3IT Healthcare.

– Med min bakgrund har jag stor förståelse för kopplingen mellan sjukvårdens verksamhet och it-områdets utmaningar. Erfarenheten av ledarskap har hjälpt mig i många av mina uppdrag som har varit komplexa med en stor påverkan i verksamhetens vardag.

Just komplexa system, att implementera dem och genomföra förändringar i stora organisationer är något av Pers specialitet. Kontinuerlig kommunikation och stort engagemang i verksamheten är framgångsfaktorer.

För tillfället jobbar han faktiskt med en ny prislista för radiologin i Uppsala läns landsting – även om it-kopplingen i det sammanhanget är mer perifert – eftersom både kund och konsult trivs bra tillsammans. Redan 2007-2008 kom han till Uppsala för att ta över ett då försenat projekt. Det radiologiska informationssystemet RIS och bildbehandlingsprogrammet PACS skulle föras in och integreras med patientjournalerna.

– Det var jättebråttom. Och så krånglade systemet också mer än nödvändigt. Vi godkände det inte förrän efter två år. Sedan har projekten med Uppsala rullat på och nu håller vi faktiskt på att förbereda för ett nytt RIS-system. Den här gången gör vi om det från början.

Tillsammans med B3IT Healthcarekonsulten Mikael Thomasson och kunden går han igenom arbetsflöden och olika typer av integrationer för att skapa ett stabilt system.

– Det finns alltid nya, balla saker att göra här i Uppsala läns landsting. Man vill otroligt mycket och verksamhetssystemen ligger i framkant, berömmer Per sin uppdragsgivare.

Per driver, som så ofta, projekt parallellt. Planering, struktur, uppföljning och löpande dokumentation är därför viktigt, konstaterar Per. Och så återkommer han till det där med relationerna.

– Det är en viktig del i min roll som projektledare, att ständigt föra en dialog med projektets olika intressenter. Jag använder ofta workshopmetoder i arbetet.

Hur han hinner alla projekt som han arbetar med, får honom att le. ”Det funkar på nåt vänster”, säger han lätt och konstaterar att det inte hade gått om han varit ny och grön i relationen med kunden.

– Det är till nytta för både mig och kunden att jag har varit kvar här så länge.

Glädje är också något som Per återkommer till genom samtalet. Glädje i samarbete, glädjen i relationer både på arbetsplatserna han är på och hemma. Att han är inkluderad i morgondagens julbord med kund-kollegerna ger samhörighet och god stämning. Annars handlar glädje för Per ofta om familjen. Just idag, när vi talas vid, är han hemma med en av sönerna som är förkyld. På lantstället i Östergötland samlas både hans och hustrun Matildas stora familjer och många vänner. Festmiddagarna står gärna Per för. Roligast är att få till tilltugget till fördrinken, påstår han. Umgänget sker gärna under aktiva former. Skidåkning på vintern och regelbunden löpning, periodvis inför maraton, lockar Per som också har ett förflutet som kampsportare.

– Allra viktigast i livet är att vara med barnen och familjen. Förstås.

ANNA HAGNELL
anna.hagnell@b3ithealthcare.se

Per Kjellberg
Ålder: 45
Arbete: Konsult med fokus på ledarskap och förändringsarbete. Sjuksköterska – IT-chef.
Familj: Hustrun Matilda, konsult i personalfrågor. Sönerna Albin, 12, Erik, 11 och Jakob, 8
Bor: I Stuvsta, Huddinge, där han växt upp. Fritidsboende i Ringarum, mellan Söderköping och Valdemarsvik.
Tror på tomten? Visst. Fast inte barnen, så det blir ingen tomte i år.
Överst på önskelistan: En väckarklocka som väcker med ljus och fågelkvitter ”Jag ska ställa in den på någon havsfågel, tror jag, eller en bofink. Eller kanske en koltrast, de sjunger så vackert.”