Studeravidare

Godkändgräns för högskoleprovet - dåliga resultat skall strykas med ett dåligt förslag

Nyhet   •   Jun 14, 2013 11:32 CEST

Björklund har tillsammans med representanter för lärarnas arbetsgivare och fack presenterat 10 förslag som skall rädda den svenska skolan. Ett av förslagen är högre antagningskrav till lärarutbildningen och en godkänd-gräns för högskoleprovet. Vi har tittat på om en godkänd-gräns för högskoleprovet är ett bra verktyg för ta fram mer kvalificerade studenter för högre utbildning.

Förslaget med en gräns för godkänt på högskoleprovet berör alla utbildningar, men frågan är om det kommer ha någon inverkan. Förslaget har kommit upp efter att sökande kommit in på lärarutbildningen med 0,1 på sitt högskoleprovsresultat. Tyvärr måste jag konstatera att förslaget nästan är helt verkanslös med dagens antagningssystem. I “bästa” fall mörkar man problemet med en godkänd-gräns för högskoleprovet men i ingen mån hjälper förslaget att komma till rätta med det verkliga problemet.

Läs mer om bakgrunden till förslaget och effekterna av en godkänd-gräns för högskoleprovet här.

Om studeravidare.se

Studeravidare.se hjälper elever som söker till högskolan varje år genom att presentera högskolor, universitet, högskoleutbildningar, program och kurser för blivande och nuvarande studenter. Hos oss kan man även öva på högskoleprovet genom våra interaktiva prov. Vi vill också bidraga till första steget i karriären då vi ger tips på företag som erbjuder tjänster för studenter, tex examensarbete och traineeplatser. Genom webbplatsens uppbyggnad där varje lärosäte har sin egen presentationssida får besökarna, lärosätena och arbetslivet chansen att rikta sitt intresse åt rätt håll.

Information om program och kurser som finns tillgängliga i vår sökmotor för utbildning och på respektive lärosäte hämtas från Skolverket och UHR. Här presenterar vi ansöknings- och antagningsrelaterad data tillsammans med grundläggande information om utbildningen. Som användare är även det möjligt att söka program eller kurs med sina egna intresseområden och betyg från gymnasiet, komvux och högskoleprovet.