Lex Nina

Gör intryck med personlig stil

Nyhet   •   Feb 15, 2011 21:45 CET

- Intresset för kläder har alltid funnits där, jag minns inte ens när det började, säger Nina.

När hon blev mammaledig fanns plötsligt mer tid att utforska intresset. Nina, som då arbetade som coach, fick höra om den rutinerade stylisten Helene Falks utbildning, och anmälde sig. Sedan kursens slut har hon stylat flera artister i olika TV-program. Nu börjar hon själv frilansa.

Hur upplever du konkurrensen i stylistbranschen?

- Jag har själv inte känt av så mycket konkurrens än, men man får definitivt visa vad man går för direkt, tycker Nina. Första intrycket är allt och det finns inget utrymme för att göra fel. Det gäller att veta vad man gör redan från början.

Nina tycker att kläder är ett effektivt verktyg för att framhäva sin personlighet och visa vem man är.

- Det låter lite ytligt, men det tar för de flesta bara några sekunder att skapa en uppfattning om någon, menar hon. Är man snyggt klädd gör man ett bättre intryck och är förmodligen lättare att komma ihåg. På en arbetsintervju är det kanske inte kläderna som avgör huruvida man får jobbet eller inte, men är man välklädd visar det att man tar jobbet på allvar och är villig att anstränga sig för att se representabel ut.

Kommer du främst att satsa på att styla artister och liknande eller göra mer personlig styling?

- Både och, jag är öppen för såväl professionell som personlig styling. Att jobba inom till exempel TV är givetvis jätteroligt men jag anlitas gärna som privat stylist också.

Har "vanliga människor" behov av en stylist?

- Inte alla, men en del har nog det, människor som är mitt uppe i karriären men kanske inte har tid eller ork att lägga energi på kläder, tror Nina.

Vem skulle du helst vilja styla?

- Jag skulle gärna styla Robyn, hon har hittat en så unik och annorlunda stil som passar henne perfekt. Hon vågar verkligen sticka ut, det gillar jag.

Ninas bästa tips för en personligare stil

1. Våga skippa trenderna

Trender kommer och går, känn dig inte pressad att följa dem slaviskt!

2. Klä dig efter din kroppstyp

Prova dig fram för att se vad just du passar och känner dig bekväm i. Är du exempelvis kort och vill se längre ut, prova förlängande plagg med hög midja och höga klackar.

3. Handla second hand

Second hand är en guldgruva för att hitta intressanta, unika plagg du garanterat blir ensam om. Se bara till att kolla sömmar och kvalité för att göra bra köp.

4. Var klädsmart

För att kunna gå direkt från jobbet till after work, middag eller fest gäller det att klä sig smart. Under arbetsdagen bär du till exempel en svart klänning, kavaj och låga skor - på kvällen byter bara du till ett par pumps, lägger till ett par örhängen och tar av dig kavajen, och du är klar att gå!

5. Den lilla svarta

När du provat hela garderoben och fortfarande inte vet vad du ska ta på dig - kör på svart, det funkar alltid. Bryt gärna av med ett färgglatt skärp och matchande skor och väska.

Text: Emelie Caiberth

Frilansande Stylist: Styling för privatpersoner, företag, inredning, TV och tidningar.