Film i Väst AB

Göteborg International Film Festival och Film i Väst inleder samarbete kring exklusiva förhandspremiärer

Nyhet   •   Okt 05, 2012 09:30 CEST

Bille Augusts Balladen om Marie Krøyer är först ut i Göteborg International Film Festivals och Film i Västs gemensamma satsning på exklusiva förhandspremiärer av svenska och internationella storfilmer. Måndag 8 oktober är det västsvensk premiär på Draken.
Därefter följer 9 november Mikael Marcimains Call Girl, som vann kritikerpriset vid Torontos Filmfestival, och 6 december Jan Troells Dom över död man, för vilken han utsågs till Bästa regissör för på Montreals Filmfestival. Visningarna fortsätter våren 2013 med ett nytt program.

– Vi har haft ett långt och bra samarbete med Göteborgs filmfestival som vi nu vidareutvecklar. Detta är ett gyllene tillfälle att visa några av våra samproduktioner för en filmintresserad publik och vi gör det innan filmerna får officiell premiär. Här kan vi också presentera regissörer, producenter och skådespelare. Vi vill gärna komplettera med internationella samproduktioner som annars inte skulle visas på de svenska biodukarna, säger Tomas Eskilsson, VD på Film i Väst.

– Vi vill ge vår stora publik en möjlighet att se bra filmer under hela året och inte bara under själva festivalen. Därför är samarbetet med Film i Väst utmärkt. Vi stärker festivalens ställning som Skandinaviens ledande filmfestival och det kommer nu publiken till godo året runt, säger Mikael Fellenius, VD på Göteborg International Film Festival.

Alla som har medlemskort i filmfestivalen samt inbjudna gäster från Västra Götalandsregionen har möjlighet att gå på förhandsvisningarna.

För mer information:

Tomas Eskilsson, Film i Väst, 0520-49 09 11

Mikael Fellenius, Göteborgs International Film Festival, 031-339 30 12

Program hösten 2012:

8 oktober visas Bille Augusts Balladen om Marie Krøyer på Draken (svensk biopremiär 12 oktober). Marie Krøyer var konstnärshustrun som levde tillsammans med den firade och framgångsrika danska konstnären P S Krøyer, en av Skagenmålarna. Hon lever ett privilegierat liv och är en av Danmarks mest omtalade kvinnor. Men under ytan är hennes liv allt annat än lyckligt. Ett fascinerande drama om längtan, passion och lögn. Filmen är inspelad i Skagen och Marstrand. Svensk distribution: SF. Bille August närvarar vid visningen och deltar i ett samtal med publiken. Produktion: SF Production DK i samproduktion med Film i Väst.

9 november visas Mikael Marcimains politiska thriller Call Girl (svensk biopremiär 9 november). Filmen vann det internationella kritikerpriset FIPRESCI på filmfestivalen i Toronto. Det är valår 1976. Kvinnlig frigörelse och sexuell revolution går hand i hand med neutralitet, kärnkraft och trygghet för alla. I Stockholm ligger dagisen vägg i vägg med poseringsateljéer, och sexklubbarna får kunder från det närliggande regeringskansliet. Unga Iris rekryteras som 'Call Girl' från en ungdomsvårdsskola, och sugs blixtsnabbt upp från samhällets botten, förbi diskoteken och elitens kristallkronor, upp emot landets högsta politiker. När den utopiska bilden av Sverige hotas, stiger maktens män in för att upprätthålla den. Svensk distribution: Nordisk Film. Produktion: Garagefilm i samproduktion med Film i Väst.

6 december visas Jan Troells Dom över död man (svensk biopremiär 7 december). Jan Troell utsågs till Bäste regissör vid Montreals Internationella Filmfestival för filmen. Dom över död man  handlar om Torgny Segerstedt, som var chefredaktör för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning och utmanade Tredje rikets ledare med sina kontroversiella artiklar. Han betraktades som en hjälte i Norge men den svenska kungen och regeringen blev oroliga för konsekvenserna. Sverige var neutralt och ville till varje pris hålla landet utanför kriget. Men med pennan som enda vapen tog Segerstedt upp striden. I rollerna återfinns Jesper Christensen, Pernilla August och Björn Granath. Svensk distribution: Nordisk Film. Produktion: Filmlance i samproduktion med Film i Väst.

GIFF Plus: Som medlem får man ett årskort som ger förhandsvisningar, böcker, fina erbjudanden, möjlighet att köpa biljetter före alla andra med mera. Dessutom bidrar man som medlem till att möjliggöra festivalen. Ett medlemskap i GIFF Plus kostar 300 kr/år