SearchUz AB

Google Adwords har under oktober firat 10-årig födelsedag!

Nyhet   •   Okt 28, 2010 15:32 CEST

Google Adwords är sökjättens annonseringssystem och även dess intäktsmaskin sedan lanseringen för nu tio år sedan. Då hade sökmotorn redan två år på nacken och webben växt från 25 miljoner webbplatser till 1 miljard. Detta kan jämföras med dagens siffror på omkring en biljon webbplatser! Från början var det endast pengarna som räknades i Adwords. Då kunde annonsörerna köpa sig till topplaceringen bland sponsrade länkar. I dag behöver länken också vara relevant för användarens sökord.

Varje dag gör vi svenskar 25 miljoner sökningar på Google, vilket är en ökning på 35 procent jämfört med för ett år sedan. Klicken på de sponsrade länkarna ökade lika mycket. Men det är inte bara användningen av Google som ökar, antalet svenska Adwords - användare har också ökat, med hela 28 procent det senaste året. Tidigare var det framför allt företag som ville marknadsföra sin e-handel som annonserade via Adwords, men nu växer också intäkterna från bolag som vill använda sökannonsering för varumärkesstärkande arbete. En ny trend bland svenska företag är att specialanpassa sina annonser och texter utifrån händelser i omvärlden – t.ex. berätta om hur du får information om respektive parti under valet 2010 eller spegla en annons utifrån en världshändelse.