ABE Partners

Google har blivit ombedda att plocka bort 100 miljoner sökresultat under 2014

Nyhet   •   Maj 06, 2014 13:11 CEST

Årets första fyra månader har gått och sökjätten Google har redan fått förfrågningar om att plocka bort100 miljoner sökresultat på grund av piratkopiering och varumärkesintrång. Detta är en ordentlig ökning jämfört med tidigare år, vilket indikerar att problemen ökar. Givetvis innehåller inte alla dessa sidor överträdelser utan det handlar i många fall om missförstånd eller ett överdrivet kontrollbehov från de som anmäler, men många gånger handlar det om ren försäljning av varumärkesskyddade produkter eller nedladdning av copyrightskyddat material.

Hur upptäcks då dessa intrång? Får företagen tips från välvilliga kunder att det går att hitta kopierade produkter på internet? Knappast. Merparten av dessa intrång upptäcks genom raffinerad mjukvara som scannar nätet efter innehåll som anknyter till de bevakade varumärket. Den här typen av mjukvara är en absolut nödvändighet för företag med viktiga varumärken som behöver skyddas. Bevakningstjänster kan monitorera olika delar av internet, exempelvis domännamnsregistreringar, varumärkesregistreringar, eller innehåll på allehanda auktionssidor.

Som en helhetsleverantör av varumärkesskyddande och varumärkesvårdande tjänster erbjuder givetvis ABE Partners skräddarsydda lösningar från de ledande leverantörerna av bevakningstjänster. Vi hjälper er att fastställa era behov och hitta en lämplig lösning som passar både plånboken och säkerställer kontrollen över era viktigaste namn. Det är endast med den här typen av tjänster ni kan vara steget före och kan agera på eventuella problem så snart de dyker upp och innan skadan blir alltför stor. Kontakta oss för en förutsättningslös diskussion.