BabyNord AB

GOTS-certifiering av populära bärsjalar

Nyhet   •   Feb 23, 2011 14:38 CET

De mycket populära elastiska bärsjalarna från Babylonia, Tricot-slen och Tri-cotti, har nu GOTS-certifiering. Det innebär att hela tillverkningskedjan, från odling och beredning till slutprodukt är certifierat med hänsyn till miljö och socialt ansvar. Sedan tidigare har båda produkterna en Öko-Tex 100 certifiering.

Vad innebär GOTS-certifiering?

Global Organic Textil Standard (GOTS) är en märkning för kläder och textilier som omfattar både ekologiska och sociala krav. GOTS-certifieringen visar på en helhetssyn för miljö och socialt ansvar i hela kedjan, från odling, beredning och tillverkning till färdig produkt. Krav ställs på anställdas arbetsförhållanden och sociala rättigheter liksom för arbetsmiljön för dem som arbetar i de olika leden.

GOTS ställer stränga krav på begränsning av kemikalieanvändning hela vägen från odling och beredning till färdig produkt. Det får inte finnas några hälsoskadliga ämnen i de färdiga textilprodukterna och de måste uppfylla särskilda kvalitetskrav när det gäller tvättäkthet, krympning och slitage.

Köper du en GOTS-certifierad produkt som Tricot-slen eller Tri-cotti kan du känna dig trygg med att produkten har producerats under rättvisa arbetsförhållanden och socialt ansvar samt att produkten är helt fri från hälsofarliga ämnen och har varit så under hela tillverkningsprocessen till färdig slutprodukt.

Läs gärna mer på www.babynord.se.

BabyNord är distributör för Babylonia och produkterna finns att köpa i babybutiker runt om i Sverige.