Trädgårdsambassadören

Gröna Pennpriset 2013 tilldelas den lappländska trädgårdsambassadören Mariana Mattsson

Nyhet   •   Apr 11, 2013 18:01 CEST

Under mässan Nordiska Trädgårdar, som just nu pågår i Älvsjö i Stockholm, tillkännagavs nyss vem som tilldelats Årets Gröna Pennpris 2013 och Gröna Pennklubbens ordförande Elisabeth Svalin-Gunnarsson kunde stolt presentera årets pristagare:
den lappländska trädgårdsambassadören Mariana Mattsson från Norrbyberg, Lycksele.

Motivering, se nedan.

Gröna Pennklubben är en rikstäckande sammanslutning för Sveriges aktiva trädgårdsjournalister med cirka 80 medlemmar. Sedan år 2000 delar klubben ut ett årligt pris - Gröna Pennpriset - till personer som främjat trädgårdskulturen och bidragit med inspiration och nytänkande i trädgårdskonsten.

Och pennpriset går till..

.Mariana Mattsson, Norrlands oförtröttliga trädgårdsambassadör! Med 38 procent av rösterna blev hon den som vi i år, 2013, utsett till pennpristagare.

Mariana är utan tvekan en värdig vinnare. Många lyssnade kanske till henne på Nordiska Trädgårdar i fjol, då hon läxade upp trädgårdsmedier, bokförlag, utbildningsansvariga och trädgårdsproducenterför den styvmoderliga behandling som norrlänningarna ofta får i trädgårdsammanhang.

Själv startade hon 2001 Lappmarkens Trädgårdssällskap, som på nolltid fick 300 medlemmar och utsågs till Sveriges bästa trädgårdssällskap. Hon har dessutom varit en av eldsjälarna inom POM (Programmet för Odlad Mångfald), där hon var en av inventerarna i Rosuppropet.

Mariana är ocksåinitiativtagare och konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård, där hon tillsammans med maken Reginald Scholz, är en drivande kraft bakomträdgårdsdagar, kurser och Garden Parties. På kulturbotan odlas också många av de gamla kulturväxter som samlats in via POM, fast på ett nytt sätt med inslag av samisk kultur.

Vid sidan om allt detta är Mariana också styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård, och skribent i förbundets tidning Hemträdgården. Yrkesmässigt driver Mariana företaget Rosa Lapponicatillsammans med maken. De erbjuder bl a föreläsningar om allt från tuffa rosor till Linnés strapatsrika upptäcksresor i lappmarken. Just nu bedriver de också en förstudie som ska undersöka trädgårdsnäringens utvecklingsmöjligheter i Södra Norrland, på uppdrag av Region Västerbotten och kommunerna i Dorotea, Storuman, Lycksele och Vilhelmina.

Två böcker har det också blivit: "En trädgårdsvallfärd" som handlar om parets besök i europeiska trädgårdar, samt "Minns du hur korovan smakade", om gamla trädgårdsar i Lycksele (tillsammans med Elisabet Alnersson).

Privat har Mariana en prunkande trädgård i Norrbyberg, zon VII, fem mil norr om Lycksele, där hon har både temarabatter, köksträdgård, växthus och vingård. Den har hon med glädje visat upp för allmänheten många gånger, inte minst genom projektet "Tusen Trädgårdar".

Ett stort och välförtjänt grattis till Mariana Mattsson!