Grontmij

Grontmij ska arbeta med Les Halles-tunneln i Paris

Nyhet   •   Feb 17, 2011 13:55 CET

Paris stad har gett Ginger (del av Grontmij) i uppdrag att stå för projektledning och övervakning av omstruktureringen av Les Halles-tunneln i centrala Paris. De totala kostnaderna för projektet ligger på € 70 miljoner. Värdet för Grontmij är ca € 3,6 miljoner.

Omstruktureringen av tunneln är en del av en plan för att minska volymen på biltrafiken genom Paris centrum och att återupprätta kontinuiteten av gångvägar som för närvarande avbryts eller omdirigeras av in- och utgångar till vägtunnlar.

Utförandearbetet kommer att ske mellan mars 2011 och september 2015 och bestå av fem faser. Omkring 20 procent ska ske nattetid.

Förutom att stå för den övergripande projektledningen kommer Grontmij att övervaka tillstånd, implementeringsplaner, utförandearbeten och underhåll. I uppdraget ingår också att inspektera tunnelutrustning, säkerhets- och tunneldriftsystem samt att ta hand om den ekonomiska förvaltningen av byggnadsarbetet och utföra trafikstudier.

Ginger, som blev uppköpta av Grontmij i oktober 2010, har arbetat med renoveringen av hela Les Halles-distriktet sedan 2004. Nyligen valdes de ut för ytterligare ett projekt i distriktet gällande omstrukturering av parkeringen Berger.

Jean-Luc Schnoebelen, vice ordförande i Grontmij NV:s  styrelse, tillika VD över Ginger: "Jag är oerhört stolt över att Paris stad har valt Ginger att delta i de stora planerna på att göra om distriktet Les Halles. Genom en omstrukturering av Les Halles-tunneln kommer Ginger att bidra återigen till att förbättra livskvaliteten för människorna i Paris, ett projekt som går helt i linje med Grontmijgruppens anda – Planning, Connecting, Respecting the Future.