Great Place to Work® Sverige

Här är chefen lyckligast! Great Place to Work Institute Norge

Nyhet   •   Nov 25, 2010 11:17 CET

Här är chefen lyckligast! Great Place to Work Institute Norge

Är du chef i ett småföretag? Grattis! Nu visar en ny undersökning att du är lyckligare än chefer i stora koncerner.

I undersökningen som gjorts av norska Great Place to Work Institute och Norges chefsorganisation Lederne, framgår det att chefer på företag med färre än 50 anställda anser sig ha bättre möjligheter på arbetsmarknaden. De har det även lättare att hitta en balans mellan arbetsliv och privatliv, skriver E24.no.

− Målet för stora företag bör vara att skapa samma intimitet som i små verksamheter. Chefens förmåga att se till individen, inkludera de anställda och minska byråkratin på arbetsplatsen är de viktigaste faktorerna, säger Jannik Krohn Falk, VD i Great Place to Work, till norska E24 i samband med undersökningen.

Jan Olav Brekke, VD för Lederne, menar att chefer på småföretag har mer makt, direkt inflytande och frihet. Med de möjligheterna är det lättare att trivas på sin arbetsplats.

− Ju mer makt och inflytande du har, desto mer nöjd tror jag du är på jobbet. Du jobbar inte nödvändigtvis mer, men du känner kontrollen och anger själv villkoren för din egen arbetsdag, säger Jan Olav Brekke till E24.no

Men allra nöjdast på arbetsplatsen är mellanchefer på småföretag, som känner sig mest sedda och uppskattade till skillnad från sina motsvarigheter på stora företag, enligt undersökningen.