Groupon

Här är listan på prisvärda semestertips till svenska sommarpärlor

Nyhet   •   Jul 19, 2013 13:11 CEST

De som tackar nej till utlandsresan och spenderar sommarsemestern i Sverige har inget att vara ledsna över. Hittills har vädret i landet visat sig från sin bästa sida och med en uppsjö av trevliga resmål att upptäcka har Groupon därför listat några svenska pärlor.

1. Njut av Stockholms skärgård och god mat på Grinda Wärdshus

Beläget i skärgårdens hjärta, en dryg timme från centrala Stockholm, ligger Grinda Wärdshus. Huset byggdes av Nobelstiftelsens förste direktör Henrik Santesson 1906 som ett avkopplande sommarnöje. Här är lugnet fortfarande påfallande och storstadspulsen som bortblåst. Grinda Wärdshus har genom åren fått flera utmärkelser för sin kokkonst och många människor på sjön tar en paus för att besöka värdshuset just för matens skull.

Erbjudande:  En natt för två på Grinda Wärdshus, inkl. frukost. Ord. pris 1 990 kr, betala 995 kr.

2. Upplev mäktiga landskap i Lappland från hästryggen, Ammarnäs
Den lilla fjällbyn Ammarnäs ligger mitt i ett av Europas största naturskyddande områden: Vindelfjällen. Här har det familjeägda företaget Ammarnäsfjällens Islandshästar drivit sin verksamhet sedan 1998. Fokus ligger på att ordna ridturer i fjällterräng inom naturreservatet, samt att erbjuda ridlektioner och hålla ridläger. Tack vare sitt miljö- och kvalitetsfokus fick företaget 2003 märkningen Naturens Bästa, vilket gör dem till godkända ekoturismarrangörer.

Erbjudande: Boende och islandshästtur i Ammarnäs, Lappland. Två nätter för en person på vandrarhem, inkl. frukostingredienser och tillgång till vedeldad bastu. Pris 1 799 kr per person.

3. Ta del av Sveriges spännande historia på Österbybruks Herrgård
Österbybruks Herrgård har en historik som sträcker sig århundraden bakåt, från tiden då malmfyndigheter gjordes i Dannemora på 1400-talet. 1758 förvärvade Ostindiska Kompaniets ägare Claes Grill bruket. Under hans styre uppfördes 1780 den nuvarande herrgårdsbyggnaden, som, tillsammans med de femtio år äldre flyglarna, utgör ett välbevarat monument över den norduppländska järnhanteringens storhetstid. Förutom historiska omgivningar så som de världsunika vallonbruken så lockar området även med en intressant och levande historia; upptäck de lokala hantverkarna, smederna och konstnärerna eller gör en visit på vagn- och lantbruksmuseet.

Erbjudande: Boende för två på Österbybruks Herrgård. Inkl. frukostbuffé och trerättersmeny. Pris från 1 499 kr.

4. Koppla av och glöm omvärlden med spa på Brunnby Gård
Att komma bort en stund kan vara en lärorik upplevelse, oavsett om man reser till fjärran länder, campar i en annan stad eller bara åker ett par hållplatser för långt med bussen. Det skånska gårdshotellet Brunnby Gård hittas i Kullaberg, beläget mellan badorten Mölle och hamnstaden Arild.  Åk på utflykter i området, kanske en guidad tur i grottorna i Kullabergs naturreservat eller till Krapperupps slott? Golfspelande gäster hittar också anrika banor belägna i området.

Erbjudande: Heldag för två på spa eller boendepaket för två på Brunnby Gård i Skåne. Ord. pris från 590 kr, betala 295 kr.

5. Vandra i natursköna Sälen, Olarsgården
I det natursköna Sälen tar det inte lång tid att lämna civilisation bakom sig. Samtliga vandringsleder har tydligt markerade spår och passar både vana vandrare samt nybörjare. Under sommarhalvåret är Sälen en populär tillflyktsort för naturälskare och bland ståtliga träd och livliga dofter finns chansen att, förutom utsikten, se älgar och rådjur samt en variation av fåglar. I Sälens olika vattendrag simmar flertalet olika fiskar såsom öring, röding, abborre och gädda. Varför inte prova fiskelyckan här och samtidigt uppleva lugnet som de norrländska fjällen bjuder på.

Erbjudande: Två nätter med halvpension för två på Olarsgården i Sälen. Betala 1 990 kr.

6. Möt lugnet och vyn över Göta Älv, Hehrne
I stillsamma parkområdet Restad gård, bara fem minuter från Vänersborgs centrum men långt bort från stress, brus och oljud, ligger Hotell Herhne Kök & Konferens. Hotellet har totalt 42 rum och alla är belägna i huvudbyggnaden. I restaurangen på bottenplan serveras buffé, enklare middagar och avsmakningsmenyer. Här kan gästerna njuta av utsikt mot Hunneberg och Göta Älv genom panoramafönster.

Erbjudande: Två nätter på Hotell Hehrne vid Göta Älv. Inklusive frukost. Ord. pris 2 700 kr, betala 1 349 kr.

För fler resmål, besök Groupon Getaways.