Skyscanner

Halloweenfirande runt om i världen

Nyhet   •   Sep 24, 2010 17:41 CEST

Upplev Halloweens spökligheter jorden runt

Älskar du läskiga Halloween? Spöken och monster och annat som smyger omkring i nattens mörker? Vi tar en titt på hur Halloweenfirandet ser ut runt om i världen, så packa verktygen för pumparensningen och din utstyrsel och bege dig ut på godis eller bus!

Irland

Det sägs att traditionen kring Halloweenfirandet startade här i samband med Samhainfestivalen. Namnet, översatt från gammal irländska , betyder ”sommarens slut” och skördefestivalen har sina rötter i den gamla Celtiska kulturen. Idag slår man på stort i firandet av Halloween med stora gatufester, brasor och fyrverkerier runt om i landet. I den irländska huvudstaden firas den årliga Hallowwenfestivalen och paraden, där alla sorters spöklika varelser från underjorden tar över stadens  gator och torg. Så hoppa på ett flyg till Dublin om du vill deltaga i de spöklika festligheterna!

Storbritannien

Halloweenfirandet i Storbritannien är stort, inte minst bland barn, men här anordnas också mycket för de vuxna. Ett av de mest intressanta evenemangen är London Ghost Festival som besöker Londons övernaturliga platser inklusive hemsökta sjukhuskorridorer, kyrkor och självklart också kyrkogårdar! Ett annat arrangemang för de modiga är The Ghost Bus Tour som tar dig runt i buss bland några av Londons ökända gravplatser, avrättningsställen och hemsökta byggnader. Flyg till London är billiga och avgångarna många, så hoppa ombord och ta del av de spökliga nöjena!

USA

Nordamerikaner är så hängivna firare av Halloween att försäljningen av produkter på temat har börjat konkurrera ut julens varor! Människor i alla åldrar hänger sig åt festligheterna i genomtänkta kostymer föreställandes allt från spöken till populära seriefigurer. Godis eller bus är en självklarhet och att förvandla pumpor till lyktor likaså. Skräckfilmer tar över filmutbudet på landets biografer vid denna tidpunkt på året och den 37:e årliga New York Halloween Parade kommer att hållas med hundratals band, dansare och artister  och räknas till landets mest kreativa evenemang där även allmänheten får vara med. Om du vill fira Halloween i landet som verkligen gör det rättvisa, flyg till New York och inta det Stora Äpplet.

Sverige

Halloween är en relativt ny företeelse för oss i Sverige och det är först det senaste tio åren som firandet tilltagit. Många barer och klubbar anordnar evenemang med Halloweentema och maskeradfester. Stockholm Ghost Walk, en guidad vandring på stadens mörkare sida med berättelser om mord, myter och mysterier är populärt vid denna tid på året. Häng med om du vågar!

Norge

Halloween kom till Norge i slutet av 90-talet och uppfattningen är att de populära Kalle Anka-serierna bidrog till festligheternas popularitet. Barn springer utklädda från dörr till dörr och skriker ”knask eller knep” (godis eller bus), medan ungdomar och vuxna klär ut sig till häxor och spöken och dansar natten lång på privata fester eller demoniskt dekorerade nattklubbar.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson