Mannstedt Marketing

Handla linser på nätet – Viktigt att tänka på när du handlar linser på Internet

Nyhet   •   Feb 06, 2011 20:20 CET

Nedan följer tre steg som underlättar och gör det enkelt för dig att handa linser på Internet.

1) Kontrollera att ditt recept är aktuellt.

Det är väldigt viktigt att du har ett uppdaterat recept innan du handlarlinser på nätet. Om du har fel recept så korrigerar inte linserna du köper ditt synfel på rätt sätt. Så det viktigaste är att du regelbundet besöker en optiker som kontrollerar dina ögons styrka.

Vi rekommenderar att du besöker en optiker minst en gång om året.

2) Jämför priser och återförsäljare på nätet.

På nätet kan du jämföra priser på mängder av leverantörer, återförsäljare och kontrollera tillverkare.

Om man jämför olika nätbutiker så kan man se att deras lager, storlek och rekommendationer väger tungt för att göra ett köp hos just dem.

Ett företag som har liten omsättning har kanske inte möjlighet att lagerhålla fler linser än de mest populära och då kan leveranstiderna bli längre.

Leveranstiderna varierar även bland de stora företagen och det är ofta helt beroende på vilken typ av lins du beställer om den finns i lager eller inte.

Som regel kan man även säga att det är betydligt längre leveranstid bland internationella leverantörer än bland svenska återförsäljare.

De flesta av de svenska återförsäljarna levererar inom en till tio dagar. Några kan leverera inom en till två dagar eftersom deförpackar sina försändelser så att kunderna slipper hämta ut sitt paket på Posten utan får det direkt i sin brevlåda.

Viktigt är också att företaget du tänker handla av har en kundsupport så om du skulle få fel leverans eller vill ångra dig att du kan kontakta företaget och byta dina linser.

3) Jämför priser

När du jämfört tillförlitligheten hos återförsäljarna är det dags att jämföra deras priser. Att hitta de lägsta priserna kan du enkelt göra här direkt på Lensfinder.se.

Det kan verka enkelt att hitta det lägsta priset men det är mycket som kan ingå och inte ingå i priset. Ibland ingår frakten i priset ibland gör den inte det, ibland är rabatten redan avdragen och ibland dras den av först innan du betalar. För att göra det hela lite enklare för dig bör ni följa dessa enkla steg.

• Se till att du jämför totalkostnaden. Då ska frakt och eventuella avgifter ingå.
  • Leta efter rabatter om du beställer en större mängd.
  • Se upp för eventuella avgifter som tillkommit under köper innan du betalar.
  • Priserna ändras hela tiden och leta efter erbjudanden – jämför hela tiden priser.

Tänk även på detta när du beställer dina kontaktlinser.

• Tala alltid med en optiker eller ögonläkare innan du beställer dina linser så du har rätt styrka.
  • Även om du handlar över nätet bör du regelbundet besöka en optiker.
  • Se till att du byter din linsbehållare ofta.
  • Undvik linserna om du har problem med ögoninfektioner.
  • Använd inte linser om du har besvär med torra ögon eller lider av svår allergi.
  • Läs alltid noga genom vilka regler och bestämmelser som gäller för just den sida du handlar av.
  • Om du känner irritation, smärta eller rinnande ögon bör du alltid uppsöka ögonläkare eller din optiker.