Graflunds

Hemmasemester i närmiljön

Nyhet   •   Jul 13, 2012 08:43 CEST

Närmiljön viktig för hemmasemestrande hyresgäster

Även om en del åker till sommarstugan och andra flyger iväg utomlands, är det många som väljer att stanna kvar i lägenheten på semestern. Många hyresgäster värdesätter möjligheten att fritt få styra sin tid och att upptäcka närområdet på nya sätt.

Det är en av anledningarna till att Graflunds satsat mycket på att erbjuda attraktiva boendemiljöer som ger hyresgäster stimulans. Och arbetet har gett resultat. I företagets senaste hyresgästundersökning säger allt fler hyresgäster att de värdesätter tillgången till bänkar och bord i sitt närområde, och allt fler gillar valen av buskar och blommor.

– Vi vill erbjuda våra hyresgäster möjlighet till avkoppling i närområdet och därför har vi satsat på att erbjuda tillräckligt med bänkar och bord att hyresgäster ska kunna grilla, ha picknick eller läsa en bok, säger Anitha Wretling, informationschef på Graflunds.

– Många av våra hyresgäster som har semester hemma har mer tid att utforska omgivningen och därför vill vi kunna erbjuda en stimulerande närmiljö med exempelvis fina blommor och buskar.

Något som Graflunds också gärna rekommenderar är utflykter till någon av de vandringsleder som överallt finns på bekvämt avstånd. I det senaste numret av Graflunds kundtidning ger man tips på sådana på respektive ort. Och man tipsar även om enkel picknickmat att packa i ryggsäcken.

Företaget har också samlat ihop tre tips för de hyresgäster som väljer att ha en hemmasemester i sommar.

1. Hemmaspa. Med enkla medel går det att skapa en avkopplande och rofylld miljö hemma i badrummet. Ljus, oljor och musik kan göra underverk  en regnig tisdag i juli.

2. Förkovring. Förutom böcker kan den som vill utveckla sitt intellekt hitta mängder av filmer och musik på det lokala biblioteket. Många böcker finns dessutom att nå från lägenheten som e-böcker.

3. Utnyttja ljuset. Gå upp tidigt, förberedd en frukost och se solen gå upp. Kanske kan du också utnyttja det tidiga ljuset till att springa eller åka rollerblades på annars trafikerade vägar en arla morgon.