Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Herr-VM i softboll inleds i Nya Zeeland

Nyhet   •   Feb 28, 2013 10:58 CET

I helgen inleds Herr-VM i fastpitch softboll i Nya Zeeland. Turneringen avgörs 1-10 mars i Auckland och från Europa är Holland, Storbritannien och Tjeckien representerade.

De tre europeiska lagen kvalade in genom medaljplatserna vid Herr-EM som avgjordes i Amstelveen, Holland, 24-28 juli 2012. Då vann Tjeckien EM efter finalseger mot Holland med 9-2. Storbritannien knep bronset före Danmark. Övriga lag som deltog i Herr-EM i Softboll var Belgien, Israel, och Kroatien.

Den 13:e upplagan av Herr-VM i fastpitch Softboll avgörs på Rosedale Park i Auckland, Nya Zeeland, med 16 deltagande lag.

Lagen är indelade i två grupper, med följande gruppindelning:

Grupp A: Australien (regerande mästare), Indonesien, Samoa, Storbritannien, Sydafrika, Tjeckien, USA, och Venezuela
Grupp B: Argentina, Colombia, Filippinerna, Holland, Japan, Kanada, Mexico, och Nya Zeeland,

Efter avslutat gruppspel - sju matcher på sju dagar - går de fyra främst placerade lagen i respektive grupp vidare till kvartsfinaler och slutspel.

Matcherna kommer även sändas streaming på webben via den officiella webbsidan.

Om International Softball Federation:

International Softball Federation (ISF) har 127 medlemsländer och organiserar softboll över hela världen. Herr-VM i softboll arrangeras i år för 13:e gången - fram tills nu har VM arrangerats vart fjärde år men från och med 2013 arrangeras VM vartannat år.

Nya Zeeland och USA har vunnit Herr-VM flest gånger (fem vardera).
Australien är regerande mästare efter finalseger 2009 mot Nya Zeeland med 5-0.