HiNation AB

CSR-arbete med långsiktiga effekter

Nyhet   •   Dec 18, 2013 16:26 CET

CSR - Att skapa bestående förändring har aldrig varit enklare!

Vi kan stolt meddela att HiNation under 2014 kommer att utarbeta ett koncept anpassat till företags och organisationers CSR-arbete. Genom beviljande av vår ansökan till programmet Miljödriven Tillväxt från Tillväxtverket kommer HiNation att kunna utveckla ett standardformat som kan anpassas i storlek och inriktning beroende på företagets eller organisationens önskemål. Några exempel på möjliga samarbeten:
  • Företag inom kycklinguppfödning i Sverige stödjer småskaliga kycklinguppfödare i Zambia
  • Lärarförbund stödjer lärare på landsbygden i Tanzania
  • Sjukhus i Sverige stödjer sjuksköterskor i avlägsna områden i Kenya
Konceptet kommer att att innefatta HiLights, distribution ut i fält, utbildning i hur användare får största möjliga nytta av sin HiLight och möjliga inkomstkällor, samt informationsmaterial och återkoppling till givaren. Beroende på mottagargruppens möjlighet att skapa en extrainkomst kan varje projekt ge upphov till en rullande fond, där mottagarna själva finansierar en fortsatt verksamhet under flera år. Exempelvis kan då en ny skolklass få tillgång till HiLights år efter år - allt åstadkommit med en engångsinsats av det svenska företaget.

Är du och ditt företag intresserade av att samarbeta med oss kring framtagandet av konceptet, eller är ni intresserade av att starta upp ett gentemot en viss kundgrupp? Kontakta Kristina Linhardt på kristina.linhardt@hination.se.

Linda Krondahl - Årets Uppfinnarkvinna 2013!

Ylva Ryngebo, Kristina Linhardt & Linda Krondahl

På Tekniska Muséet i Stockholm i början av december tilldelades Linda Krondahl, grundare av HiNation AB, priset för Årets Uppfinnarkvinna av Svenska Uppfinnareföreningen, SUF. Priset delades ut av Ylva Ryngebo, Årets Europeiska Uppfinnarkvinna 2013 och grundare av Medical Innovation Design, MID.

Juryns motivering: Årets Uppfinnarkvinna 2013 är Linda Krondahl,
För hennes robusta solcellsdrivna lampa med laddningsfunktion för bland annat mobiltelefoner. Hon får utmärkelsen för att hon med sin innovation tar ett stort socialt ansvar som kombinerar hållbart företagande med höjd livskvalitet för de människor runt jorden som saknar elektricitet. Linda är en förebild för unga kvinnor och män, för hon tog steget och gjorde något av sin idé och sin dröm.

Hur känns det?
- Stort! Jag har ju aldrig sett mig själv som en typisk uppfinnare; jag såg ett problem och försökte lösa det! Men att komma på en lösning på ett problem kan man på en kafferast - att genomföra den tar år. Jag skulle inte orkat vara tillräckligt envis tillräckligt länge om inte folk omkring mig stödde idén, säger Linda Krondahl.

20% rabatt på HiLight hela december!

HiLight by HiNation

För att fira priset som Årets Uppfinnare 2013 vill vi dela med oss av glädjen till våra kunder. Under hela december månad ger vi därför 20% rabatt på HiLight vid beställning i vår webshop, www.hination.com/shop. Självklart går det bra att köpa flera exemplar med samma rabatt!

Om vi mottar er beställning senast 19 december kommer vi att skicka iväg din beställning innan vi stänger för julhelgen!