HiNation AB

HiLight ger inkomstmöjligheter på indiska landsbygden

Nyhet   •   Dec 05, 2013 10:30 CET

Chibombo team in Zambia

HiLight skapar inkomstmöjligheter på indiska landsbygden

Vi har nyss kommit tillbaka från en treveckors resa till Indien för att delta i projekt "HiLight India" och fyllda av nya idéer och inspiration! Tyngdpunkten i projektet är för närvarande byarna runt Ranchi, som är huvudstad i delstaten Jharkhand i norra Indien. Efter att fått möjlighet att tillbringa ett antal dagar i byarna på landsbygden har vi identifierat ett antal möjligheter till ökade intäkter och möjligheter till försörjning med hjälp av HiLight.

"Cottage Industry" innefattar den småskaliga produktion som pågår i byar över hela landet. Volymerna må verka små, men om du tittar på ett land som Indien bidrar denna arbetskraft med stora produktionsvolymer. Ofta styrs den lokala produktionen av vilka råvaror och material som finns tillgängliga i omgivningen: trä, löv, fibrer och andra material.

I vissa byar är det vanligt att sy tallrikar av löv och smala bambustickor, i andra vävs mattor eller flätas bambukorgar för att skapa extra inkomst till familjerna. Produkterna säljs därefter på byns marknad eller transporteras och säljs i närmaste stad. Eftersom jordbruket ofta bygger på självhushållning ger det vanligtvis mat till familjen, men inte något överskott att sälja på marknaden, är inkomsterna från denna småskaliga produktion en möjlighet att täcka externa kostnader för skoluniformer, fotogen, hälsovård etc.
Projekt "HiLight India" delfinansieras av programmet DemoMiljö, som drivs av Tillväxtverket och finansieras av SIDA. Projektet främjar hållbar tillväxt och miljöteknik som bidrar till förbättrade levnadsförhållanden för människor i 7 partnerländer, däribland Indien.
Vill du följa projektet i deras arbete att sprida ljus? Klicka på "Gilla" på HiLight Indias Facebook-sida!

Leaf plate production

Kooperativ ger småbönder storskalighet

Kooperativ i Indien har en lång historia av att organisera och stärka småbönder och producenter. Beroende på i vilken bransch de arbetar i och medlemmarnas behov ger de utbildning, tillgång till marknadsföring och försäljningskanaler, stärker förhandingsmöjligheter och ökar köpkraften etc.  I Indien är kooperativ definitivt en kraft att räkna med; totalt är ca 250 miljoner människor organiserade i kopperativ över hela landet!

HiLight underlättar i grisuppfödning

Pig farming using HiLight

Under vårt senaste besök på några av våra projekt i Kenya identifierades nya sätt att använda HiLight för att öka jordbrukets produktivitet och förbättra inkomstnivåerna. En av våra kunder använder HiLight i sin grisuppfödning, vilket ger en rad olika fördelar, exempelvis:
  • Tidigare dödas oavsiktligt några grisar av suggan nattetid. Att förse suggan med ljus under dygnets mörka timmar gör att hon kan se kultingarna och därmed undvika att lägga sig på dem.
  • Efter grisfarmen inte är ansluten till elnätet hade de tidigare enbart ljus 12 timmar/dag. Att ha tillgång till ljus även under natten gör att både kultingarna och suggan får möjlighet att äta under en längre tid. Som ett resultat av tillgången på ljus når nu kultingarna sin normala försäljningsvikt på 1½-2 månader, att jämföra med de ursprungliga 2-2½ månaderna.
Liknande förbättringar förväntas inom andra områden, exempelvis uppfödning av getter och ankor, där tester kommer att inledas. Tveka inte att kontakta oss på info@hination.se om du vill veta mer om hur man kan förbättra produktiviteten med hjälp av HiLight inom jordbrukssektorn.

Avtal med ny distributör i Botswana

Nyligen undertecknade HiNation ett avtal med en ny distributör; Solar Power Kgalagadi Resources Development Company, baserat i Gaborone, Botswana. Solar Power har en lång historik inom solenergiprodukter i Botswana och är en välkänd aktör i branschen. Tack vare avtalet är nu HiLight mer tillgänglig för kunder i området. Kontakta gärna Solar Power direkt för frågor eller beställningar i Botswana.