Infotech Umeå

Hjälper företag hitta kunder i USA

Nyhet   •   Mar 19, 2015 07:58 CET

I vår lanserar by Crowd tjänsten Sales by Crowd i USA. Syftet är att hjälpa företag hitta samarbetspartners, kunder och återförsäljare i USA.

Utgångspunkten är Las Vegas, en stad som visat sig bestå av mycket mer än kasinon och neon. by Crowds marknadschef Jenny Boberg berättar i en artikel i Företagarbrevet hur regionen nu investerar i entreprenörskap, innovation och nya företags möjlighet att växa.

Företaget by Crowd, som fått stöd inom inkubatorn Uminova Innovation, fick tidigt signaler om att den amerikanska marknaden var något för dem att titta närmare på. När det sedan var dags att planera internationaliseringen av Sales by Crowd i USA valdes Las Vegas, Nevada, som startpunkt. Anledningen var de stora satsningar som nu görs i regionen.

– Än så länge är det få som kommunicerar kring det som händer i Las Vegas just nu. Staden och regionen vill inte längre förknippas bara med spel och glamour, utan även lyfta det affärsklimat som finns här. Speciellt i Downtown satsar man fantastiskt mycket på unga entreprenörer och nya initiativtagare. Det finns väldigt många driftiga människor och det känns kul att vara här, berättar Jenny Boberg, by Crowds marknadschef som är på plats i Las Vegas.

Tanken är att Sales by Crowd ska hjälpa företag att hitta samarbetspartners, kunder och återförsäljare inom och utanför USA. Hittills har affärsmodellen fått positivt bemötande och antalet medlemmar på plattformen ökar successivt. Teamet på by Crowd är alla överens om att timingen känns rätt och menar att det också är ett ypperligt tillfälle även för svenska företag att få in en fot på marknaden genom att använda Sales by Crowd.

Under kommande veckor fortsätter arbetet med att träffa företag i Las Vegas för att förbereda en officiell lansering i mitten av april.

Mikael Hansson