Exist Nu AB

Hjärnkraft på Sörmlands Nyheter

Nyhet   •   Dec 12, 2015 08:31 CET

Hjärnkraft kom till för att sprida kunskap om hur vi som enskilda individer kan skydda vår hjärna och förstå psykisk hälsa och ohälsa i samhället. Kristina har en stark patos för att främja arbetsrelaterad hälsa och goda relationer på jobbet.

"Sjukskrivningstalen för psykisk ohälsa ökar i hela samhället. I skolans värld upplever många elever symptom på stress och utmattningsliknande tillstånd och bland vuxna födda på 1970- och 1980 talen beräknas hälften av befolkningen bli sjukskrivna innan pension till följd av psykisk ohälsa.

Ändå är det vanligare än ovanligt att vi ser multitasking på bussen, ett ständigt nåbart samhälle, ofta dygnet runt med mobiler, e-post, snapchat, twitter och andra omedelbart belönande appar som tar bort vår närvaro från vilsamma relationer och naturen.

Natur och relationer har historiskt sett i evolutionen inneburit vila och antalet relationer vi hade under vår livstid var kanske drygt 100 personer. Nu kan vi ha kontakt med flera tusen personer via alla de sociala medier och samhällen vi lever i på en timme! Tyvärr är de flesta inte lika noggranna med sin återhämtningstid och det är det jag oroar mig över för samhället och människor framöver. Vi måste använda vår hjärna smart och skapa förutsättningar för vila - var och en. Därför tänkte jag skriva lättillgängligt om hur vi kan göra det." säger Kristina.

Bloggen hittar man på Sörmlands Nyheter under bloggar eller direkt på