Studeravidare

Högskolestiftelser - Förslag att statliga lärosäten skall kunna bli privata stiftelser

Nyhet   •   Jun 26, 2013 16:44 CEST

Lärosäten i stiftelseform är inte nytt i Sverige. Staten bildade år 1994 Stiftelsen Chalmers tekniska högskola och Stiftelsen Högskolan i Jönköping. Dessa lärosäten har fungerat väl, men regelverket är gammalt och regeringen vill nu utveckla verksamhetsformen stiftelsehögskola.

Man föreslår att statliga universitet och högskolor som är intresserade skall få möjligheten att ansöka om att drivas som högskolestiftelse. Enligt Jan Björklund har tre av våra statliga lärosäten visat uttalat intresse, Karolinska institutet, Kungliga tekniska högskolan och Lunds universitet.

Ändringar i stiftelselagen som möjliggör att en högskolestiftelse kan bildas föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.

Läs mer om förslaget om högskolestiftelser här.

Om studeravidare.se

Studeravidare.se hjälper elever som söker till högskolan varje år genom att presentera högskolor, universitet, högskoleutbildningar, program och kurser för blivande och nuvarande studenter. Hos oss kan man även öva på högskoleprovet genom våra interaktiva prov. Vi vill också bidraga till första steget i karriären då vi ger tips på företag som erbjuder tjänster för studenter, tex examensarbete och traineeplatser. Genom webbplatsens uppbyggnad där varje lärosäte har sin egen presentationssida får besökarna, lärosätena och arbetslivet chansen att rikta sitt intresse åt rätt håll.

Information om program och kurser som finns tillgängliga i vår sökmotor för utbildning och på respektive lärosäte hämtas från Skolverket och UHR. Här presenterar vi ansöknings- och antagningsrelaterad data tillsammans med grundläggande information om utbildningen. Som användare är även det möjligt att söka program eller kurs med sina egna intresseområden och betyg från gymnasiet, komvux och högskoleprovet.