PetSpace AB

Höstens kantarellsökkurs

Nyhet   •   Feb 12, 2010 17:56 CET

Höstens kantarellsökkurs

Med fyra tappra tappra hundförare och fyra mer eller mindre entusiastiska hundar har vi gått en  kantarellkurs! Vi startade varje tillfälle med teori och fika, en bra uppvärmning.

Det som behövs är en klicker, snusnäsduk (hundens arbetskläder), ätbar muta till hunden, kantareller, skog eller fält, ätbar muta till människa typ kaffe och god kaka, varma kläder och ett glatt humör (underlättar i och för sig i alla lägen.)

1. Först "klickade vi in hundarna"  klick-godis, klick-godis
2. Sedan fick hunden snusnäsduken runt halsen som signal för att visa "nu ska du/vi leta kantareller".
3. Sedan avancerade vi det hela till "nosa på kantarell- klick- godis"

När hunden fattat sambandet så lades en kantarell en bit bort för att nosa reda på. Så fort nosen visade på kantarellen klickade vi, därefter gavs godiset. Då hunden inte var lika nära nu så gick det några sekunder tills den fick godiset. Men klickerträningen hade givit resultat och hunden visste att klicket sa att den gjort rätt och då gör det inget om godiset kommer lite efter det.

Sedan gömde vi kantarellen svårare och svårare.

Det är mycket mycket viktigt att ta det långsamt och vara lyhörd för om hunden blir trött.
Ta flera pauser och se till att hunden har jättetråkigt i dem (t.ex. sitta vid ett träd och bara glo.) Då tyckte den att leta kantareller är ännu roligare.

4. Sedan avancerade vi ytterligare genom att lägga till moment "hitta kantarell- klick-godis-sitt-klick-godis. Vi valde att ersätta sittandet med ett stående eller ögonkontakt, eftersom vissa haft problem på utställning med hundar som ständigt satt sig...

Det som har varit bäst med kursen är att man dels fått lära sig metoden, haft coach, och haft pressen på sig att verkligen träna, med andra ord kommit till skott.

Den sena vintern gör att skogen fortfarande är full av svamp och hundarna får glädjefnatt när vi vi frågar om de vill ”leta kantarell” I all fall den ena... den andra säger att den har andra hobbies.