Honda Sverige

HONDA CR-V 1.6 i-DTEC

Nyhet   •   Mar 05, 2013 08:15 CET

Hondas 1.6 i-DTEC dieselmotor är det senaste tillskottet till CR-V:s line-up.

Stigande bränslepriser i kombination med strängare miljömål gör att kunderna i allt högre utsträckning väljer bilar med låga utsläpp. Hondas Earth Dreams Technology-serie tar itu med dessa problem och
levererar en avancerad och kul körupplevelse.

Med det ökande behovet av billigt bilägande i Europa har trenden med tvåhjulsdrivna dieseldrivna SUV:ar vuxit i Europa och utgör nu närmare 30% av den totala C-SUV-marknaden. Nya CR-V 1.6 i-DTEC möter den här trenden med konkurrenskraftiga koldioxidutsläpp på 119g/km*. CR-V 1.6 i-DTEC börjar säljas under hösten 2013 och byggs på Hondas produktionsanläggning i Swindon, Storbritannien.

Nya CR-V
1.6  i-DTEC stärker det ursprungliga CRV-konceptet med en perfekt, centrerad balans mellan effektiviteten och prestandan hos en personbil och funktionaliteten och säkerheten hos en SUV. Nya
1.6 i-DTEC-motorn i CR-V kombinerar konkurrensmässig prestanda (120 hk) och 300 Nm vridmoment med koldioxidutsläpp på låga 119 g/km*, vilket ger en imponerande balans mellan ekonomi och prestanda.

MOTORN

Lättaste dieselmotorn i sin klass.

Hondas nya 1.6 i-DTEC består av ett topplock av aluminium som sitter i ett öppet aluminiumblock. Det är den lättaste dieselmotorn i klassen. Den väger 47 kg mindre än Hondas 2.2 i-DTEC-motor. Varje enskild komponent har designats om för att minska vikten och storleken, och med avancerade tillverkningstekniker har man minskat vikten ännu mer.

Reducerad mekanisk friktion var ett viktigt mål när man utvecklade 1.6 i-DTEC-motorn, och vid 1 500 rpm är den mekaniska friktionen omkring 40 % lägre än hos 2.2 i-DTEC.
"Vi har reducerat den mekaniska friktionen hos motorn så att den motsvarar friktionen hos en bensinmotor - en enastående bedrift" konstaterar Tetsuya Mikaye, chefsingenjör för 1.6 i-DTEC.

Hondas ingenjörer har också arbetat för att förbättra den volymetriska effektiviteten i cylindrarna. Detta har uppnåtts tack vare ett högt insugsflöde och en överliggande port med hög rotation som exakt styr förbränningen och reducerar hot spots som annars ger onönskade avgaser. Luftflödet i motorn styrs av ett EGR-system (avgascirkulation) som arbetar vid högt och lågt tryck för att reducera kväveutsläppen.

*Intern uppgift

vid 1 500 rpm är den mekaniska friktionen omkring 40 % lägre än hos 2.2 i-DTEC.
"Vi har reducerat den mekaniska friktionen hos motorn så att den motsvarar
friktionen hos en bensinmotor – en enastående bedrift." konstaterar Tetsuya Mikaye, chefsingenjör för 1.6 i-DTEC.

Hondas ingenjörer har också arbetat för att förbättra den volymetriska effektiviteten i cylindrarna. Detta har uppnåtts tack vare ett högt insugsflöde och en överliggande port med hög rotation som exakt styr förbränningen och reducerar hot spots som annars ger oönskade avgaser. Luftflödet i motorn styrs av ett EGR-system (avgascirkulation) som arbetar vid
högt och lågt tryck för att reducera kväveutsläppen.

*Intern uppgift

DESIGN & FUNKTIONER

Effektiv, funktionell och kapabel

Nya CR-V 1.6 i-DTEC behåller den aggressivare och mer
aerodynamiska profil som introducerades vid lanseringen av nya CR-V 2013, med djupare skulpterade karosslinjer och en djärvare front. CR-V är mindre (-5 mm på längden/ -30 mm på höjden) medan bagageutrymmet blivit större (1 648 liter), 147 kubikliter extra jämfört med föregående modell.

I nya CR-V 1.6 i-DTEC kan alla uppnå en perfekt körställning eftersom motorhuvens utformning ger förbättrad sikt runt huven, vilket gör det lättare för föraren att bedöma avstånd under körningen. CR-V:s stora däck, imponerande skärmbreddare och lägre främre stötfångare är designade
för att spegla SUV-egenskaperna och den dynamiska prestandan.

Nya CR-V 1.6 i-DTEC omfattar Hondas 60/40-delade baksäten, som kan fällas ned i en rörelse. Genom att dra i ett handtag kan CR-V:n omvandlas från en femsitsig personbil till en mångsidig lastare.

CR-V 1.6 i-DTEC har det hyllade ECON-läge som bidrar till lägre bränsleförbrukning samt Eco Assist-systemet som visar föraren hur deras körstil påverkar bränsleekonomin. Tomgångsstoppteknik ingår som standard i nya CR-V 1.6 i-DTEC. Många av Hondas avancerade aktiva och passiva säkerhetssystem kommer att finnas i nya CR-V 1.6 i-DTEC, bland annat en serie banbrytande tekniker i form av ACC (adaptiv farthållare), LKAS (körfältsassisterande system) och CMBS (kollisionsminimerande bromssystem), som tar säkerheten till en högre nivå.

CR-V:s Historia

Över fem miljoner CR-V har sålts i världen sedan
lanseringen 1995. CR-V är en av världens bästsäljande SUV modeller och har
sålts i fler än 160 länder i Europa, Asien, USA, Sydamerika och Afrika. Nya
CR-V 1.6 i-DTEC är exklusiv för Europa och börjar säljas hösten 2013.

CR-V:s milstolpar

2000  CR-V-tillverkning startar på Honda of the U.K.
Manufacturing (HUM)

2004  ¼ miljoner CR-V säljs i Europa

2006  ½ million CR-V säljs i Europa

2012 4:e generationen CR-V börjar tillverkas i HUM.

Specifikation:

CR-V 1.6 i-DTEC

Cylindervolym: 1 596 cm³

Max. effekt: 120 hk (88kW) @ 4 000 r/min

Max. vridmoment: 300 Nm vid 2 000 rpm

Koldioxidutsläpp: 119 g/km (intern uppgift)