Inova

Hungriga entreprenörer hyllades på 100 grader Karlstad

Nyhet   •   Mar 16, 2015 15:51 CET

• Det vi visar här är det vi gör varje dag, varje vecka, säger Britt Lööv, verksamhetsledare för Inova.

I den kombinerade montern och föreläsningssalen samlades en rad nytänkande företag inom olika branscher. Till exempel SwedeMec AB som visade upp ett helt nytt ”mekanokoncept” för både stora och små och Hans och xxxx Skan som driver det lokala ölbryggeriet Wermlands brygghus. Paneldebatter och föreläsningar avlöste varandra och besökarna kunde även titta närmare på en del av den utrustning som Innovation Park erbjuder, som en 3D-skrivare.

Och att det var en populär monter rådde det inga tvivel om.

• Vi har haft jättemycket folk, montern är lite av en sockerbit, konstaterar Britt Lööv. Tanken är att vår monter ska avspegla det som händer i Värmland i dag, runt omkring oss och på Innovation Park. Det finns många hungriga entreprenörer som vill framåt och skapa tillväxt. Samtidigt upplever jag att det finns många företag i Värmland som är nöjda. Men det driver inte tillväxt, det gör däremot hungern, säger hon.

Bästa sättet att skapa tillväxt, menar Britt Lööv, är att blanda kompetensen hos befintliga företag med hungern hos entreprenörerna som vill framåt.

• Och ju mer vi i innovationssystemet kan samarbeta för att få personer med starka drivkrafter att lyckas desto bättre är det, säger Britt Lööv.

Just samarbete är anledningen till att Inova, Innovation Park och Paper Province valde att samlas i en monter under 100 grader Karlstad.

• Vi vill synliggöra de resurser som finns i Värmland för att hjälpa dem som vill göra skillnad. Vi jobbar på samma ställe och har samma mål. Det ger resultat och det vill vi visa upp, säger Britt Lööv.

Mats Williams är vd för Innovation Park som haft öppet i snart ett år och han menar att det viktiga för dem är att fungera som en plattform för alla som vill förverkliga sina drömmar.

• Vi kan sprida kunskap, kompetens och hjälpa till att bilda nätverk bland annat genom att erbjuda platser i vår miljö.

Och att det är en kreativ och populär miljö råder det inga tvivel om.

• Det finns inga kontorsplatser lediga nu men vi håller på att bygga ut. Vi vill vara en plats dit människor kan komma för att testa sin idé och här ska man våga prova sina vingar och du kan till och med visualisera din idé i vår 3D-skrivare.

Han beskriver Innovation Park som en miljö som i bland är tyst och ibland bubblande av liv och en miljö där det alltid finns plats för spontana möten.

Maria Hollander, vd för Paper Province, berättar att man fått ett tajtare samarbete med övriga aktörer i innovationssystemet sedan man flyttade till Innovation Park.

• I innovationssystemet är det viktigt att vi samverkar och ger varandra energi. Flytten har varit ett lyft för vår verksamhet och nu vill vi överföra den känslan från Innovation park till de som aldrig varit hos oss, säger Maria Hollander.

Hon berättar att Paper Province arbetar med en rad spännande innovationer i dagsläget men att man behöver höra mer från näringslivet om vilka behov som finns av nya processer och material.

• Vi vill visa tydligt att vi jobbar med innovativ utveckling, det är en viktig del av vår verksamhet, säger Maria Hollander.

Och på Innovation Park, hos Inova och Paper Province pågår arbetet med den utvecklingen, varje dag och varje vecka, året om.