Hyllie IK

Hyllie IK s flickor 14 segrare i Skadevi Cup i Skövde

Nyhet   •   Jul 02, 2013 22:36 CEST

Som avslutning på vårsäsongen valde vi i år att åka till Skadevi Cup i Skövde med vårt F-99/00 lag. Detta är enligt insatta Sveriges tredje största cup, hur som helst var det 30 lag anmälda i vår åldersklass och inget av dem hade vi mött tidigare vilket ju givetvis var extra kul.

Trollhättan stod för premiär motståndet och vi vann säkert och tryggt med 2-0. Match två var mot Torslanda från Göteborg och matchen påminde mycket om vår första även resultatet. Vi skapar massor framåt och är trygga bakåt. Vi spelade väldigt bra denna dag vilket förstärks av att dessa två motståndare sedan stod i final i B-slutspelet. Vi sov gott denna natt med vetskapen om att vi bäddad bra för oss i gruppspelet.

Dag två och match redan vid nio, något som inte direkt är vår melodi. Vi mötte Ulvsåker och efter en dålig första halvlek tar vi över mer och mer. 1-0 känns rättvist till slut. Vi är nu klara för A-slutspel efter att de andra lagen har tagit poäng av varandra lite hit och dit. Sista grupp matchen och Ängby från landets huvudstad stod för motståndet. På förhand gruppfavorit, men som tappat poäng mot de andra lagen och nu var tvingade att vinna

Cupens sämsta match från vår sida mot ett riktigt taggat Ängby gjorde att de vann helt rättvist, dock kanske med lite för stora siffror 3-0. Med ett nödrop blir vi trots förlusten gruppetta, vilket vi nog skall vara glada för. Vi stod nu över åttondelsfinalen och gick direkt till kvartsfinal på söndags morgonen.

Morgon match mot Linghem i kvarten. En jämn drabbning där vi försöker spela fotboll på vårt sätt och de på deras sätt vilket är långa bollar på en snabb och duktig anfallare. De är bra på det och är hela tiden lite små farliga, men det känns ändå som att vi har ganska bra koll på dem bakåt. Vi skapar de flesta och hetaste målchanserna, men 0-0 står sig länge. En bra fotbollsmatch på denna nivå och straffsparksläggning närmar sig. Vi gör då 1-0 och jag anser det vara fullt rättvist vi skapar trots allt de flesta chanserna i en i övrigt ganska jämn match. Semifinal en kort stund senare och motståndet stod Lerum för, tvåa i Göteborgs högsta serie för vår ålder.

Här blev det en stentuff drabbning i all bemärkelse. De öppnar starkt de första 10 minuterna och för då spelet innan vi hittar rätt på mittens rike. Därefter tycker jag vi är det klart bästa laget och vi skapar också de flesta och farligaste chanserna. Det är en mycket tuff match där varken dem eller vi tänker vara det lag som viker ner sig. Vi får tidigt Emma G skadad och utburen efter en hög spark med dubbarna mot knäet. Vi trycker in 1-0 i mitten av andra halvlek och känns som vinnare.

...Final blev det och bara en kort stund senare. Först snabbt till skolsalen och efter en snabb lunch följde en snabb packning och städning. Tacka alla föräldrar som hjälpte till. Vilka var speldugliga. Skall säga att jag var nära att kasta in handduken och lämna wo i finalen. Efter en djupare analys ville alla tjejer försöka spela. Till huvud arenan och en rekord kort och ointensiv uppvärmning där det mesta handlade om att samla kraft. Vi mötte här på ett Skånelag i form av Kullabygden, ett lag vi aldrig mött faktiskt(eller åtminstone var det länge sedan). Vi får här en helt avgörande drömöppning med mål efter bara 12 sekunder. Det visar sig snabbt att de är precis lika trötta och slitna som oss. Detta faktum samt vårt tidiga mål gör att våra tjejer lyfter sig enormt och genomför i denna final mer eller mindre en bragd med tanke på hur spelarnas fysiska status var bara en dryg timme innan matchstart. Vi gör även ganska snabbt 2-0 och allt känns klart. Lite slarvigt släpper vi då till ett skottläge utanför vårt straff område och de lyckas via ett lobb/skott sätta dit reduceringen. I mitten av andra halvlek stänger vi matchen med slutresultatet 3-1. Vi får hela matchen igenom bytta ut spelare som behöver vila och få is påse behandling för att sedan hoppa in igen.

Grattis Hyllie IK F14

skrivet av Björn &Håkan ledare för F14