Mitel Sweden AB

I sist skälvande stund så kom snön i år också - men kanske kan man jobba effektivt hemifrån?

Nyhet   •   Dec 28, 2015 08:11 CET

Idag vaknar vi upp till ett vinterligt Sverige och nu kanske vintern är här, lite försenad tycker nog många av oss! Även om beredskapen för hårt väder sägs vara bättre denna vinter än tidigare år, leder vintern alltid till problem i person- och kollektivtrafik och därmed ökade kostnader både för individer, näringsliv och samhälle.

Om någon nu kommer ihåg det så var det faktiskt en ganska kraftig snöstorm i slutet av februari 2010 och då bedömdes det att 6,6 miljoner arbetstimmar förlorades i Sverige på grund av störningar i trafiken och att 2,5 miljoner svenskar berördes av den. Även om just detta oväder var ett extremfall visar det på att även enskilda tillfällen kan leda till astronomiska samhällsomkostnader. Under vintern 2012-2013 var till exempel stora delar av landet helt snötäckt från början av december till mitten av april, med kontinuerliga större och mindre störningar som följd. Men vi människor har en tendens att glömma bort eländen.

För den enskilde medarbetaren innebär hårt väder också både ökad stress och störningar. Möten som ställs in eller flyttas, deadlines som inte hålls, kollegor som inte är där de ska vara, svårt att ta sig till förskolor och skolor.

En viktig del av att göra vinterns störningsmoment mindre störande är förstås att göra det enklare för människor att arbeta effektivt och obehindrat oavsett om de är på kontoret eller hemma - eller insnöade på en järnvägsstation eller flygplats. Förutom tidsvinsten och den minskade störningskänsligheten innebär förstås också de ständigt förbättrade möjligheterna till distansarbete och distansmöten minskad påverkan på miljön och sänkta reskostnader. Det gör det lättare att välja bort tjänsteresor som inte behövs och värdera sin tid för att lägga kraften på de fysiska möten som verkligen räknas.

Mitels vision är att göra kommunikation och samarbete sömlöst och vi vill därför ta tillfället i akt att berätta om en av våra senaste lösningar inom området.

MiCollab Audio Web och Video, är en applikationssvit utvecklad för att ge möjlighet att arbeta där det passar bäst för stunden - härarbete med ett annat ord. MiCollab är en kraftfull och komplett applikationssvit som erbjuder användarna inte bara röst- och videosamtal eller konferenser, utan även chatt, webkonferenser, dokument- och skrivbordsdelning samt en avancerad, utökad precensefunktionalitet.

Mobilappen för MiCollab som är designad utifrån ett Mobile First-tänk ger en smidig och konsistent realtidsupplevelse för affärskommunikation. Både mindre och större företag får funktioner för avancerad närvaroinformation, katalogsökning, samarbete och ”click-to-call” för att underlätta arbetsflöden och öka produktiviteten. MiCollab-klienten har stöd för samtliga mobiloperativ (iOS, Android, BlackBerry och Windows Phone).

Förutom tidsvinsten innebär förstås också de ständigt förbättrade möjligheterna till distansarbete och distansmöten minskad påverkan på miljön och sänkta reskostnader. Det gör det lättare att välja bort tjänsteresor som inte behövs och värdera sin tid för att lägga kraften på de fysiska möten som verkligen räknas.

Vi på Mitel tar tillfället i akt att önska er alla en God Fortsättning och ett Gott Nytt År - och att ni kommer fram tryggt och säkert vart ni än är på väg.